Sökning: "KAPITAL 7"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden KAPITAL 7.
1. Svensk solenergiutveckling i Afrika. En studie om svenska aktörers investeringar inom solenergi i Afrika söder om Sahara
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Afrika söder om Sahara är den region i världen med den största utbredda fattigdomen. En indikation på detta är bristen på elektricitet, där två tredjedelar av hushållen står utan. LÄS MER
2. Gröna obligationer. En studie om hur fem svenska företag rapporterar i linje med Green Bond Principles vid upplåning genom gröna obligationer
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : 2008 ställdes den första gröna obligationen ut. Sedan dess har marknaden för gröna obligationer vuxit sig stor och representerar idag ett alternativt sätt att låna upp kapital. LÄS MER
3. Lärares arbete för en ökad elevnärvaro i ämnet idrott och hälsa : En enkätstudie riktad till lärare i idrott och hälsa årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Att många elever i årskurs 7-9 väljer att inte delta i ämnet idrott och hälsa är något som både observerats under vår VFU och något som Skolinspektionens kvalitetsgranskning har visat. Vår studie syftade till att undersöka hur lärare i idrott och hälsa upplever elevers frånvaro i ämnet och hur de arbetar för att öka elevernas närvaro. LÄS MER
4. Varför börjar inte fler lantbrukare odla specialgrödor? : en kvalitativ intervjustudie med fokus på beteende
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Att utveckla ett lantbruksföretag i form av att köpa eller arrendera mer mark kräver mycket kapital. Ett sätt att öka värdet på en odling är att odla grödor med hög omsättning såsom specialgrödor. LÄS MER
5. Lärares klassidentitet och föreställningar om arbetarklass : En enkät- och intervjustudie riktad till lärare i grundskolor år F-9 i en kommun i södra Sverige
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare ser på sin klassidentitet samt vilka föreställningar som finns om klass, arbetarklass och elever från arbetarklass. Enligt Bourdieu är vi alla aktörer inom olika fält i samhället och placerar oss i olika klasspositioner inom fälten beroende på hur vårt habitus och kapital värderas. LÄS MER