Sökning: "KARIN LUNDBERG"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden KARIN LUNDBERG.

  1. 1. Från frivilligt till obligatoriskt: En fallstudie av incitament kring reglering av kommunal hållbarhetsredovisning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Engström; Josefine Lundberg; Moa Rådberg; [2023]
    Nyckelord :Kommuner; Hållbarhetsredovisning; Incitament; Motiv; Regulering; Standarder; Institutionell teori; Agenda 2030; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatstitel: Från frivilligt till obligatoriskt Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH69 Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet Författare: Hanna Engström, Josefine Lundberg och Moa Rådberg Handledare: Karin Jonnergård Nyckelbegrepp: Kommuner, Hållbarhetsredovisning, Incitament, Motiv, Regulering, Standarder, Institutionell teori, Agenda 2030 Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka motiven bakom införandet av en reglering, samt kartlägga ifall det finns ett upplevt behov av att införa ett obligatoriskt ramverk för hållbarhetsredovisning inom kommuner. Uppsatsen syftar således till att öka den teoretiska kunskapen kring reglering i den offentliga sektorn som kan vara till användning för reglerande organ i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Behandling med viltrepellent i tallföryngringar – påverkan på betesfrekvens och biologisk mångfald

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Karin Pettersson; Petter Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Browsing damage; Trico; Pine; RASO; Biodiversity; Viltbetesskador; Trico; Tall; RASE; Biologisk mångfald;

    Sammanfattning : Skogsbruket förlorar årligen 1,25 miljarder kronor till följd av viltbetesskador på tallungskog. Betesskadorna orsakar försämrad kvalitet på virket, minskad tillväxt och ökad plantmortalitet. Vidare ses en artfattigare skog i Sverige på grund av viltets bete. LÄS MER

  3. 3. Moderna språk – ett ämne för alla elever? : Sex pedagogers syn på inkludering, en maximerad målspråksanvändning och lämpliga undervisningsmetoder utifrån ett elevinkluderande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Karin Lundberg; [2023]
    Nyckelord :moderna språk; inkludering; delaktighet; en maximerad användning av målspråket; inkluderande undervisning; NPF; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till ökade kunskaper om verksamma pedagogers syn på inkludering, en maximerad användning av målspråket i undervisningen och inkluderande undervisningsmetoder i moderna språk. Semistrukturerade kvalitativa individuella intervjuer har genomförts med en specialpedagog och fem lärare i moderna språk från två skolor i Stockholmsområdet. LÄS MER

  4. 4. "HEMSIDOR SKA VARA ENKLA!" : En studie om hur läsbarhet på hemsidor bör anpassas utifrån seniora internetanvändare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Felicia Lundberg; Karin Nordin; [2022]
    Nyckelord :Accessibility; usability; user-friendly; design; age-appropriate; elderly; UX; internet usage; typography; readability;

    Sammanfattning : An increasingly number of people are using the internet in Sweden, but many of the elderly still do not use the internet. At the same time, the global population is aging. LÄS MER

  5. 5. "Man blir mer motiverad eftersom man inte är ensam längre" - om elever som återfinner lusten till att studera

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Nilsson Onsberg; Karin Lundberg; [2019]
    Nyckelord :förebyggande arbete; gymnasieskola; motivation; Self-determination theory; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Den förändrade arbetsmarknaden har lett till att kravet på att ungdomar går ut gymnasiet har blivit större. För elever som inte fullföljer sin gymnasieutbildning ökar risken att hamna i ett utanförskap, vilket medför en stor samhällskostnad. Det är således centralt för skolan att arbeta förebyggande för att förhindra skolavhopp. LÄS MER