Sökning: "KASAM LSS"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden KASAM LSS.

  1. 16. Daglig verksamhet enligt LSS : Hur resonerar ett antal deltagare med intellektuella funktionsnedsättningar kring sitt arbete?

    M1-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Johanna Halldin Lööw; Lina Wikström; [2013]
    Nyckelord :daily activity center; intellectual disability; work; empowerment; SOC; stigma; daglig verksamhet; intellektuell funktionsnedsättning; arbete; empowerment; KASAM; stigmatisering;

    Sammanfattning : This essay aims to examine the meaning work at daily activity centers gives people with intellectual disabilities and the questions these people consider necessary to ask in quality surveys. This has been done by interviews with twelve respondents in various daily activitiy centers within a private care company in the Stockholm area. LÄS MER

  2. 17. Feedbacks värde på arbetsplatsen : En studie om feedback, dess effekter, möjligheter och strategier inom en kommunal verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Nils Lindberg; Björn Löfgren; [2013]
    Nyckelord :feedback; ledarskap; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utifrån en uppmärksammad efterfrågan av mer feedback i en kommuns medarbetarenkät syftar uppsatsen till att undersöka hur man som enhetschef inom en statlig verksamhet kan hitta handlingsutrymme och strategier för att framgångsrikt implementera feedback som någonting naturligt på arbetsplatsen. För att kunna ge svar på syftet har uppsatsen utgått från tidigare forskning i form av aktuell litteratur samt intervjuer av två doktorander med fördjupad kunskap inom området feedback eller ledarskap. LÄS MER

  3. 18. Föräldrars upplevelser av att leva med barn med funktionsnedsättningar

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Holmgren; Jennie Norrman; [2012]
    Nyckelord :Bemötande; Funktionsnedsättning; Förhållningssätt; Föräldrar; Professionella; Specialpedagog; Upplevelser;

    Sammanfattning : Holmgren, Helena och Norrman, Jennie (2011). Föräldrars upplevelser av att leva medbarn med funktionsnedsättningar (Parents’ experiences of living with children withdisabilities). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogprogrammet, Malmö högskola. Att bli förälder innebär för många en stor omtumlande upplevelse. LÄS MER

  4. 19. Kapitulation är visdom - inte nederlag!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Therese Rolkert; Rickard Olsson; [2012]
    Nyckelord :coping; SoC; KASAM; families with children suffering from neuropsychiatric disabilities; LSS; Social Sciences;

    Sammanfattning : Capitulation is wisdom - not defeat! The aim of this study has been an attempt to clarify how parents of children with neuropsychiatric disabilities such as autism, Down syndrome and intellectual disability manage to cope in their everyday life despite the high levels of stress and long term strain it involves being a parent and a caretaker of such a child. We focused our study on the family as a whole system, well aware of the complexity this would arise. LÄS MER

  5. 20. Att baka en sockerkaka på sju olika sätt –En studie om hur personal inom daglig verksamhet för personer med funktionshinder, arbetar med varje enskild arbetstagares bästa i centrum

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Samuelsson; Isabelle Norrbom; [2009-08-28]
    Nyckelord :Daglig verksamhet; Funktionshinder; Förhållningssätt; Bemötande; Delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur personal inom daglig verksamhet i en av Göteborgs stadsdelar, ser på samt arbetar utifrån den gemensamt uppsatta värderingen: Att arbeta med varje enskild arbetstagares bästa i centrum, utifrån dennes förutsättningar och förmågor. Personalens förhållningssätt gentemot arbetet med och för arbetstagarna har även varit i fokus. LÄS MER