Sökning: "KASAM betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden KASAM betyg.

  1. 1. Hög närvaroprocent på idrottslektioner i skolan, men deltar eleverna i undervisningen? : En kvantitativ undersökning som undersöker elevers delaktighet i praktisk undervisning på idrottslektioner

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Simon Gudmundsson; Nicolaus Elfström; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställningar Syftet med denna studie var att ta reda på hur stor andel av eleverna som går på idrottslektioner fast de inte är praktiskt involverade och deltar i undervisningen. Vi ville också undersöka varför dessa elever avstår från att delta i undervisningen och om vissa delmoment påvisar större avvikelser inom idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelse av särskilt stöd : En studie om hur elever i gymnasiet upplever sitt behov av särskilt stöd och om de får det stöd de behöver i idrottsundervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marianne Gimhag; Fanny Huss; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka hur elever som har rätt till särskilt stöd upplever skolundervisningen med särskilt fokus på ämnet Idrott och hälsa. Studien utgår från frågeställningarna: Hur upplevs särskilt stöd utifrån elevens perspektiv?Hur upplever eleverna det särskilda stödet inom Idrott och hälsa? Hur motiveras elever med särskilt stöd att delta i idrottsundervisningen? Teori och metod Detta är en kvalitativ studie som inspireras av tre teoretiska utgångspunkter som är normkritisk pedagogik, KASAM samt Self-Determination Theory. LÄS MER

  3. 3. Därför skolkar jag från idrottslektionen : En kvalitativ studie om varför elever inte deltar i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gabriel Hakim; Aleksandar Miljkovic; [2023]
    Nyckelord :frånvaro; idrott och hälsa; motivation; KASAM;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka varför elever väljer att skolka från idrottslektionerna. Studiens frågeställningar är:  Vad är det som gör att elever inte vill delta på idrottsundervisningen? Vad hade motiverat dessa elever till att delta i undervisningen?  Hur upplever eleverna sin undervisningsmiljö? Metod Studien har utförts med en kvalitativ ansats med intervjuer som datainsamlingsmetod för att få en beskrivande data. LÄS MER

  4. 4. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Clara Martinsson; Emma Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; matematik; uppfattningar; känslor; elever; lärare; förberedelser;

    Sammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Relativ ålderseffekt och känsla av sammanhang i Idrott och Hälsa : En kvantitativ studie om sambandet mellan elevers relativa ålder och känsla av sammanhang i Idrott och Hälsa på gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Albin Berg; Douglas Askman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Purpose of study This quantitative cross-sectional study aimed to explore the relationship and differences between time of birth and students’ Sense of Coherence (SOC) in physical education within the Swedish upper secondary school. Previous research has proven a connection between annual time of birth and success in sports and school, which is termed Relative Age Effect in research and means that relatively older students and athletes possess a higher probability to reach success. LÄS MER