Sökning: "KASAM och matematiksvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden KASAM och matematiksvårigheter.

  1. 1. “Jag vill gärna se lite framgång innan jag tycker det är kul” : Några högstadieelevers livsberättelser kring upplevelser av matematik och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Parris; Ida Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Begriplighet; hanterbarhet; lärmiljö; matematiksvårigheter; meningsfullhet; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Parris, Annika och Sandberg, Ida (2023). “Jag vill gärna se lite framgång innan jag tycker att det är kul” - Några högstadieelevers livsberättelser kring upplevelser av matematik och lärmiljö. LÄS MER

  2. 2. Elevers känsla av sammanhang i matematikämnet på högstadiet : en studie om intensivundervisningens effekter

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Persson; [2020]
    Nyckelord :Comprehensibility; intervention; manageability; mathematics; meaningfulness; sense of coherence; special education teacher;

    Sammanfattning : Skolverkets statistik visar att matematik är det kärnämne där svenska elever presterar lägst. Denna studie undersöker om intensivundervisning av fem elever i matematiksvårigheter i årskurs 7 kan stärka deras känsla av sammanhang (KASAM) inom matematiken enligt Antonovskys teori. LÄS MER

  3. 3. ”Ja, det säger väl sig egentligen själv, går det bra i skolan mår man bra” Högstadieelever som befinner sig i matematiksvårigheter berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Klehn; Christina Ilve Dehman; [2019]
    Nyckelord :insatser i ett tidigt skede; matematikängslan; relationer; vardagsmatematik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elever som befinner sig i matematiksvårigheter och deras egna upplevelser av matematikämnet och om det finns delar av matematiken som upplevs svåra att förstå och behärska. Dessutom har vi undersökt hur eleverna upplever att matematiken har påverkat dem under deras skoltid och vardag. LÄS MER

  4. 4. Intensivundervisning i matematik inom taluppfattning : en studie av dess effekter fem månader efter avslutad intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jill Camper; Helen Karlsson; [2019]
    Nyckelord :intensive intervention; intervention; mathematics; long-lasting effects; RTI; special education; Intensivundervisning; intervention; långvariga effekter; matematik; matematiksvårigheter; RTI; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns långvariga effekter av intensivundervisning i matematik när det gäller elevernas kunskaper, deras tilltro till sin egen förmåga samt deras inställning till ämnet matematik. Bakgrunden är att matematik är det ämne som flest elever har betyget F i när de lämnar grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Vad kan öppna frågor i matematik bidra till ur ett elevperspektiv?

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Petra Landgren; Monica Broqvist; Ulrika Rosengren; [2011]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; öppna frågor; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur elever i matematiksvårigheter upplever matematikundervisning som bygger på öppna frågor.Studien ger en överblick över vad litteraturen tar upp om matematiksvårigheter och matematikinlärning, samt hur en god matematikundervisning kan bedrivas. LÄS MER