Sökning: "KOM-projektet"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet KOM-projektet.
1. Det matematikdidaktiska skiftet i svenska läroböcker : En studie av matematikböcker i gymnasiets årskurs 1 under två läroplaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka eventuella förändringar i svenska läroböcker i matematik till följd av det matematikdidaktiska skiftet. Det matematikdidaktiska skiftet förstås här som en bred internationell trend inom matematikdidaktiken, manifesterad bland annat genom Standards 2000 från NCTM och KOM-projektet i Danmark. LÄS MER
2. En komparativ analys av tre matematiska kartläggningsmaterial : I vilken utsträckning kartläggningsmaterialen kan användas för att identifiera särskilt begåvade elever i matematikämnet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna empiriska studie synliggör i vilken grad de matematiska kompetenser som uttrycks i tre kartläggningsmaterial kan kopplas till särskilt begåvade elevers matematiska förmågor för att på så sätt underlätta ett identifierande av sagda elever inom ramen för ordinarie undervisning. Inledningsvis behandlas hur väl de allmänna matematiska kompetenserna i Niss och Højgaards (2019) KOM-projekt belyses i materialen. LÄS MER
3. En undersökning och implementering för att hitta lämpligast teknik vid e-postläsning : En jämförelse mellan Outlook Mail REST API, Gmail API och IMAP4 baserat på prestanda och säkerhet
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologiSammanfattning : Tekniker för att hämta e-post har sedan länge varit svåra att hantera på grund av brist på en tydlig standard. E-post kan variera i vilka headers som följer med och vilken storlek som är tillåten. De kan även vara skillnader på hur mailet är kodat vilket kan bidra till att mailet inte lyckas parsas på rätt sätt. LÄS MER
4. Att utveckla matematiska kompetenser genom ett arbete med öppna problem : En kvalitativ studie om hur elever i de lägre åldrarna utvecklar sina matematiska kompetenser vid ett arbete individuellt och ett arbete i par genom öppna problem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Studien är utförd i tre klasser där fokus har varit på att identifiera vilka matematiska kompetenser som utvecklas då de arbetar individuellt och i par med öppna problem Fokus har även varit hur ett samarbete kan påverka eleverna inom ett arbete med dessa problem. Detta har identifieras genom observationer, elevintervjuer och elevlösningar. LÄS MER
5. Utveckling av empatistation för att få förståelse för hur det är att leva av lite luft
M1-uppsats, Karlstads universitet/Science, Mathematics and Engineering Education Research (SMEER)Sammanfattning : This project is a thesis for the Bachelor of Science in innovation and design at Karlstad University. Behind the misson is Experio Lab who uses empathy tools as part of their working methods. Empathy tools consist of various tools in order to simulate different disabilities. LÄS MER