Sökning: "KOmpetenser och attityder"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden KOmpetenser och attityder.

  1. 1. Riskfylld lek ur förskolepedagogers perspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Paula Zajkowska; Hanane Zanbi; [2024]
    Nyckelord :Risky play; preschool; early childhood practitioners; child perspective; risk society; Riskfylld lek; förskola; förskollärare; barnskötare; barnperspektiv; risksamhället;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om förskollärares och barnskötares uppfattningar om riskfylld lek. Med stöd av de frågeställningar som vi har valt att fördjupa oss inom detta ämne har vi studerat hur förskolepedagoger resonerar kring riskfylld lek, hur de beskriver sina undervisningsstrategier med risktagande och vilka faktorer som anses påverka barns möjligheter att utmana sina gränser genom lek. LÄS MER

  2. 2. Programmeringens påverkan på elevers attityder och relationella förståelse i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Tova Alemo; Misha Izadi-shad; [2023]
    Nyckelord :attityder; elever; gymnasieskola; instrumentell förståelse; intresse; matematik; matematikdidaktik; nöje; programmering; relationell förståelse; självförmåga; värdefullhet;

    Sammanfattning : Under året 2017 infördes programmering i matematikundervisningen på gymnasiet, men fortfarande har flera matematiklärare bristande didaktiska kompetenser inom programmering. Syftet med det här examensarbetet är att öka förståelsen för programmeringens påverkan på elevers attityder och relationella förståelse i matematiken för att därmed bidra med didaktiska kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Bristande kunskaper inom hållbarhetsredovisning bland studenter och nyexaminerade : En kvantitativ undersökning om behovet av en förbättrad ekonomiutbildning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sandra Al Masudi; Ghada Baraq; Jenny Aho; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; CSRD-directive; GRI; New institutional theory; Isomorphism; Professionalism; CPD; Hållbarhetsrapportering; CSRD-direktiv; GRI; Nyinstitutionell teori; Isomorfism; Professionalism; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka vilken uppfattning ekonomistudenter och nyexaminerade ekonomer har om hållbarhetsredovisning. Vidare kommer studien att belysa de kunskaper och kompetenser som ekonomistudenterna och nyexaminerade ekonomer har gällande hållbarhetsrapportering. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors attityder och förhållningssätt till patienter med substansbrukssyndrom : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Esbjörn Mattsson; Rumeysa Aydogan; [2023]
    Nyckelord :Attitudes; Experience; Nurse-patient; Substance use disorder; Travelbee; Attityder; Erfarenheter; Sjuksköterska-patient; Substansbrukssyndrom; Travelbee;

    Sammanfattning : Bakgrund: Substansbrukssyndrom är ett allvarligt tillstånd hos en person där det sker en okontrollerad användning av en eller flera substanser. Sjuksköterskor träffar patienter med substansbrukssyndrom i olika situationer och omständigheter inom vården. LÄS MER

  5. 5. Bakom Stängda Dörrar - En studie om ungdomars attityder, kunskaper och kompetenser kring våld i ungas partnerrelationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Emma Åvall; Tintin Piri; [2022-03-02]
    Nyckelord :unga relationer; våld i partnerrelationer; attityder; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att bidra med kunskap om ungas attityder, kunskaper och kompetenser om våld i ungas partnerrelationer, vilket i framtida studier kan bidra med material kring preventiva åtgärder. Vidare är syftet att jämföra med tidigare studier och tolka materialet genom sociologisk och pedagogisk teori. LÄS MER