Sökning: "KPU"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet KPU.
1. Elevers inställning till kamrathandledning med testbaserat lärande inom fysikundervisningen i högstadiet. : Utvecklingsarbete - kompletterande pedagogisk utbildning
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att på vetenskaplig grund bepröva erfarenheter genom att kritisk granska och utvärdera den egna undervisningen. Undervisningen har planerats och genomförts inom en lektionsserie i ämnet fysik som en del av den sista VFU-praktiken i kompletterande pedagogisk lärarutbildning (KPU). LÄS MER
2. Vilka läser kompletterande pedagogisk utbildning och hur hamnade de där? : En undersökning av studenter som valt en alternativ väg till lärarexamen
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) infördes 2011 med syfte att bredda upptagningen till lärarutbildningen. Utbildningen riktar sig till personer som redan studerat en universitets- eller högskoleutbildning, och som bedöms ha tillräckliga ämneskunskaper för att bli lärare efter tre terminers komplettering av utbildningsvetenskap och VFU. LÄS MER
3. Konstnär, lärare eller båda? : En studie om yrkesidentiteten hos konstnärer som blir lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur examinerade konstnärer som vidareutbildar eller vidareutbildat sig till bildlärare genom KPU upplever och formar sin yrkesidentitet. Frågeställningarna är: Vad beskriver de som avgörande faktorer som ledde till deras yrkesväxling? Hur ställer de sig till skolans bedömningskultur? Vilka identitetsframträdanden om att vara konstnär och lärare blir synliga i deras livsberättelser? Hur påverkas yrkesidentiteten som bildlärare av att ha dubbla yrkesexamen som konstnär och lärare? Genom semi-strukturerade intervjuer med åtta informanter har deras utsagor analyserats utifrån subjektiv och objektiv identitetsteori. LÄS MER
4. Transspråkande - att använda flerspråkighet i engelskundervisning
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Detta är ett utvecklingsarbete som genomförts vid Luleå tekniska universitet i utbildningen Kompletterande Pedagogisk utbildning (KPU) höstterminen 2021. Syftet med utvecklingsarbetet är att synliggöra och förstå hur elevers kunskaper och särskilt ordförråd i engelska kan utvecklas med stöd av flerspråkighet i undervisningen i årskurs 8 samt hur eleverna har uppfattat arbetet med flerspråkighet i engelskundervisningen. LÄS MER
5. Lärarstudenter om språkets roll för andraspråkselevers kunskapsutveckling
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med studien är att belysa i vilken mån intervjuade lärarstudenter upplever att ett språkoch kunskapsutvecklande arbetssätt praktiserats vid de grund- eller gymnasieskolor de gjort sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Syftet konkretiseras i tre frågeställningar: Vilken roll upplever studenterna att ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt haft på de skolor studenterna gjort sin VFU och i studenternas lärarutbildning? Vilka behov av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt har studenterna upplevt under sin praktik? och På vilket sätt upplever studenterna att ett strukturerat sätt att använda interaktion och samtal i undervisningen påverkats av pandemirestriktionerna? Studiens resultat baseras på gruppintervjuer med tio studenter från Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) vid ett universitet i Västsverige. LÄS MER