Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19715 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. LÄRA SIG NAVIGERA I EN NY VARDAG Dagliga livet efter psykiatrisk slutenvård -En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Pauline Du Rietz; [2024-03-27]
    Nyckelord :Aktiviteter i dagliga livet; patientutskrivning; sjukhusvistelse; psykisk hälsa; psykiatriska sjukhus;

    Sammanfattning : Bakgrund Vid psykisk ohälsa påverkas många delar av vardagslivet och kan hindra personer till att engagera sig i de aktiviteter som värdesätts. Personer upplever olika aktivitetsvärden i vardagen, vilket gör att den upplevda meningen är unik för varje person. LÄS MER

  2. 2. Bistånd som ett yttersta skyddsnät – ett nät med stora maskor? 

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Louise Fossum; [2024-03-05]
    Nyckelord :förvaltningsrätt; bistånd; socialtjänstlagen; access to justice; access barriers;

    Sammanfattning : Bistånd enligt socialtjänstlagen är avsett att fungera som ett yttersta skyddsnät, vilket förutsätter att den enskilde varken själv eller på annat sätt kan tillgodose det behov som biståndet avser. Om socialnämnden, som är första instans att besluta om bistånd, gör bedömningen att den enskildes behov kan tillgodoses på annat sätt ska socialnämnden även hänvisa till ett alternativt sätt, men huruvida behovet faktiskt kan tillgodoses av det hänvisade sättet utreder socialnämnden inte. LÄS MER

  3. 3. ADHD och relationer

    Magister-uppsats,

    Författare :Sara Nylén; Vjosa Selimaj; [2024-02-29]
    Nyckelord :ADHD; vuxna; upplevelser; relationer; kvalitativ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. ADHD har ökat kraftigt i diagnostiseringen senaste tio åren vilket innebär ökade krav på sjukvården. Tidigare forskning visar att personer med ADHD upplever svårigheter att bevara och upprätthålla relationer. LÄS MER

  4. 4. Styrning vid lunchsituationer i förskolan - En studie om pedagogers styrningsstrategier.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Isolde Eriksson; Lovisa Lang; [2024-02-27]
    Nyckelord :Makt; regler och normer; styrningsstrategier; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att undersöka vilka strategier som pedagoger använder sig av i förskolan under lunchsituationer. Vi valde att studera just lunchsituationer för att det är en situation under dagen som vi av tidigare erfarenheter vet är inramat av regler, struktur och rutiner. Studien bygger på två frågeställningar; 1. LÄS MER

  5. 5. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Mattsson; Hanna Oskarsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Tillträdesstrategier; exkluderingsstrategier; makt; interaktion; kommunikation.;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER