Sökning: "Kamratgrupper"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade ordet Kamratgrupper.
11. Vad är fritid? : En fallstudie om hur barn uppfattar begreppet fritid
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I studien undersöks hur barn uppfattar begreppet fritid. Undersökningen är en kvalitativ fallstudie baserad på två gruppintervjuer med samma barn. Resultatet visar att barnen uttrycker att fritid bara räknas som fritid om den innehåller sociala relationer, personlig utveckling och aktivitet. LÄS MER
12. Vem leker du med? En studie om barns kamratkultur i förskolan ur ett intersektionellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Allt fler barn spenderar alltmer tid i förskolan (Skolverket, 2011). Detta bidrar till att förskolan fungerar som en arena för barns socialisering, kamratskap och grupptillhörighet. I läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att ett av syftena med förskolan är att barnen ska socialiseras till framtidens samhällsmedborgare. LÄS MER
13. Delinquency abstention: the importance of morality and peers
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Kriminologisk forskning har sedan länge fokuserat på brottslighet och antisocialt beteende. Däremot har en mindre grupp individer genomgående uppgett att de aldrig ägnat sig åt antisocialt beteende och avstår således från brottslighet. LÄS MER
14. Om tänkbara orsaker till försämrade studieresultat
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet är att belysa olika uppfattningar kring orsakerna till de allt sämre studieresultaten i den svenska skolan och ställa dem mot varandra utifrån fyra olika perspektiv. De olika perspektiven som analyseras är samhället, familjen, eleven och skolan. LÄS MER
15. Bildskapande : En kvalitativ observationsstudie om hur förskolebarn använder det fria bildskapandet som ett forum till att skapa social samhörighet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:I Vygotskijs pedagogiska teorier är det betydelsen av kulturen och den sociala interaktion som är viktigt för barns utveckling. Forskare har kommit fram till att socialt deltagande är viktigt för barn, då de utvecklar en egen identitet. LÄS MER