Sökning: "Kamratgrupper"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet Kamratgrupper.

  1. 16. Det är ju jag som bestämmer om jag ska dricka eller inte- En kvantitativ studie av ungdomars alkoholbruk utifrån grupp och klass

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hanna Josefsson; Therése Lagerin; [2009-07-01]
    Nyckelord :Ungdomar; Klass; alkohol; social identitet; roll; grupp;

    Sammanfattning : Syfte och problemområde: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers förhållningssätt till alkohol. Vi vill även undersöka hur klasstillhörighet och kamratgrupper påverkar enskilda individer i sitt alkoholbruk. LÄS MER

  2. 17. Fest eller flykt : En kvalitativ studie med fokus på några högskolestuderandes relation till alkohol

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Johansson; Maria Löfgren-Gustafsson; [2009]
    Nyckelord :Alkoholvanor; studentliv; konsumtion; stress; socialisationsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en djupare förståelse för några högskolestudenters alkoholvanor inom studentlivet. De frågeställningar som härmed fokuserades på blev hur studenterna såg på sin egen relation till alkohol? Hur studenterna upplevde den bakomliggande stressen i relation till sin alkoholkonsumtion? På vilket sätt studenternas alkoholvanor inverkade på olika socialisationsprocesser? På vilket sätt studenterna upplevde alkoholen som ett stimulansmedel? Metodologiskt användes en semistrukturerad intervjuform som åtföljdes av en ram som fångade in olika huvudteman. LÄS MER

  3. 18. Gänget och jag - -Fyra gymnasieungdomar berättar om hur deras umgängeskrets påverkar deras identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Almroth; [2008]
    Nyckelord :identitet; ungdomsgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur ungdomar skapar en gemensam identitet i sin kamratgrupp samt hur individen inom gruppen påverkas av detta. Dessa studier är viktiga ur ett lärarperspektiv då läroplanen fastslår att en trygg identitet är en förutsättning för att ungdomarnas empatiska förmåga ska kunna utvecklas (Lpf 94). LÄS MER

  4. 19. "Ja e din kompis" ­ en studie om hur barn kommunicerar och samspelar i lek.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Olsson; Emma Hedeberg; [2007]
    Nyckelord :Lek; Kommunicera; Samspel;

    Sammanfattning : InledningLek, kommunikation och socialt samspel är tre viktiga delar inom förskolans verksamhet idag. Det handlar omatt göra sig förstådd bland människor runt omkring, inte bara på förskolan. Förskolans roll är att förberedabarnen och lägga grunden till att leva i dagens samhälle. LÄS MER

  5. 20. Tjejgäng, finns de? : en kvalitativ studie om tonårstjejers vänskapsrelationer och kamratgrupper i tre Stockholmkommuner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Lisa Båke; Cora Perez; [2006]
    Nyckelord :Teenage girls; Gangs; Friendship; Social psychology; Tonårstjejer; Gängbildning; Kamratgrupper; Vänskap; Socialpsykologi;

    Sammanfattning : In September of year 2006, a young boy was brutally killed by a girl, age sixteen, in Örebro, Sweden. Girlgangs became a frequent subject in media. Professionals’ working with adolescents claims that girlgangs notis an existing phenomena in Sweden as it is in for example in the United States. LÄS MER