Sökning: "Kamratkultur"

Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser innehållade ordet Kamratkultur.

  1. 16. Bildämnets relevans i förskola & förskoleklass : En kvalitativ intervju-och observationsstudie

    M1-uppsats,

    Författare :Sabina Boren Bolinder; Palwasha Wali; [2021]
    Nyckelord :Bildämne; kvalitativa intervjuer och observationer; Förskola; Förskoleklass; Sociokulturellt och barndomssociologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares och förskoleklasslärares uppfattning om bildämnet. Studien ämnar också undersöka vad som händer i situationer där barnen skapar fritt tillsammans med andra barn respektive vad som sker under styrda bildaktiviteter. LÄS MER

  2. 17. Gangsterrap som barnkultur : En poststrukturalistisk diskursanalys av de subjektpositioner som unga människor antar inom svensk gangsterrap

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Jarcléa Oliveira Martins von Zweigbergk; [2021]
    Nyckelord :Gangster rap; children s culture; young people; identity; versions of the world; subject position; attitudes; discursive analysis; social psychology; peer culture; generation order; Gangsterrap; barnkultur; unga människor; identitet; versioner av världen; subjektposition; attityder; diskursanalys; social psykologi; kamratkultur; generationsordning;

    Sammanfattning : The main intention with this study has been to analyze which social identities and versions of the world young people construct within Swedish gangster rap and how to see this from a child cultural perspective. In addition, my goal was to analyze what functions the rappers and their songs assume in relation to their young audience. LÄS MER

  3. 18. Rummets inflytande på barn : En observationsstudie av barns interaktioner i förskolans rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ida Ekdahl; Frida Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Barns interaktioner; kamratkultur; makt; rum och plats;

    Sammanfattning : Inom förskolan kan man se hur barns interaktioner blir påverkade av rummet och platsens uppbyggnad (Eriksson Bergström (2013). För att få bättre kunskap kring barns agerande i dessa situationer behövs en fördjupad studie för att kunna förklara och förstå när problem kan uppstå och vilken betydelse som platsen har i sådana situationer. LÄS MER

  4. 19. Bland lövkojor, sandkakor och skuggslem : En studie om hur barns delaktighet och inflytande kommer till uttryck i den fria utomhusleken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Weiland; Nina Hedin; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; fri lek; förskola; inflytande; kamratkultur; makt; tolkande reproduktion; utomhuslek;

    Sammanfattning : Barns rätt till delaktighet och inflytande lyfts fram i både barnkonventionen, FNs konvention om barnets rättigheter (2009) och i Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018) och är samtidigt ett ämne som intresserar oss mycket. Under våra verksamma år inom förskolans värld har vi blivit bekanta med begreppens komplexitet och ställt oss frågan om hur barns delaktighet och inflytande kommer till uttryck men även hur detta kan förstås. LÄS MER

  5. 20. Alla får vara med : Förskollärares uppfattningar om den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emma Bång; [2021]
    Nyckelord :Exclusion; free play; inclusion; peer culture; strategies; Exkludering; fria leken; inkludering; kamratkultur; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver barns strategier i den fria leken. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer och fenomenografisk analysmodell fick jag svar på mina frågeställningar. Det insamlade materialet har analyserat och diskuterats ifrån Corsaros teori och begrepp. LÄS MER