Sökning: "Karaktärskoncept"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Karaktärskoncept.

  1. 1. Stereotyper kring etniska grupper hos svenska spelare : En studie i visuell karaktärsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Drexian Hjortswang; [2023]
    Nyckelord :Dataspel; Etnisk Grupp; Karaktärskoncept; Stereotyper;

    Sammanfattning : Denna undersökning baseras på tidigare forskning som visar på kopplingen mellan förekomsten av stereotyper i dataspel och negativa stereotyper av olika etniska grupper hos spelarna. Bakgrunden beskriver de stereotyper som finns om olika etniska grupper och hur de representeras i digitala spel. LÄS MER

  2. 2. Färg & form, gott & ont. Hur påverkar färg och form intryck av godhet och ondska i karaktärskoncept?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Pontus Örnemark; [2020]
    Nyckelord :Estetik; Färg; Formgivning; Karaktär; Godhet; Ondska;

    Sammanfattning : Undersökningen jämförde hur färg och form påverkar uppfattad godhet och ondska i karaktärskoncept. Undersökningen inleds med en översikt av tidigare forskning inom estetik. Människors färgseende förklaras först och sedan färgers betydelser. LÄS MER

  3. 3. "Det är väll en bra grej, att inte alla ser likadana ut. Eller?"  : En undersökning om åsikter kring fenomenet ”likadana ansikten” hos kvinnliga karaktärer i MOBA spel.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mimmi Collin; [2019]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; MOBA spel; Genus; Attraktivitet;

    Sammanfattning : Kvinnliga karaktärer porträtteras oftare som sexualiserade eller attraktiva än manliga karaktärer i spel. Texten undersöker vilka attraktivitetsideal i ansikten som existerar, och diskuterar ifall dessa attraktivitetsideal kan vara en anledning att många kvinnliga spelkaraktärer porträtteras med väldigt liknande ansikten. LÄS MER

  4. 4. GEOMETRISKA FORMER I KARAKTÄRSDESIGN : Geometriska formers inverkan på karaktärsroller inom MOBA-spe

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Falk; [2015]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; Geometriska Former; Concept art; Grafik; Dataspel; Moba;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftade till att undersöka om Larson m.fl. (2012) teori om kantiga och runda former kan appliceras på silhuetter i ett ovanifrånperspektiv, samt om de kan förmedla hotande eller lättsammare intryck för betraktaren. LÄS MER

  5. 5. FÄRGS INVERKAN PÅ DOMINANTA SPELKARAKTÄRER : En studie kring karaktärskoncept för spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktor Blomqvist; [2015]
    Nyckelord :Färg; Karaktärskoncept; Dominans; Makt; Fantasy; Spel;

    Sammanfattning : De tekniska lösningarna inom spelgrafik har utvecklats till den grad att de numera kan förmedla sociala och känslomässiga budskap till spelaren genom relativt realistisk grafik och animation (Fiorito, 2000). Nästan alla spel görs i färg, vilket gör färg till en ständigt närvarande faktor i spelet och spelkaraktärers uttryck. LÄS MER