Sökning: "Karin Grundén"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden Karin Grundén.

  1. 1. Sjuksköterskestudenters och nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av att arbeta i palliativ vård. En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Sandra Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden tar upp tidigare forskning som visar att det palliativa vårdbehovet ökar världen över. Palliativ vård ges till patienter där kurativ behandling inte längre fyller sitt syfte. Vårdformen är komplex och utgår från de fyra hörnstenarna: symtomlindring, teamarbete, kommunikation/relation och närståendestöd. LÄS MER

  2. 2. Religionskunskapsundervisning med spelfilm som pedagogiskt verktyg. : En kvalitativ fallstudie om fem religionskunskapslärares ämnesdidaktiska val i etikundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Veronica Sjöström Boholm; [2022]
    Nyckelord :Etik; etikundervisning; spelfilm; moral; etikdidaktik; didaktik;

    Sammanfattning : Spelfilm som medium är populärt och används allt oftare iundervisningssammanhang. Följande uppsats undersöker hur fem yrkesverksammagymnasielärare tillämpat spelfilm som pedagogiskt verktyg i etikundervisningen ireligionskunskap. Informanterna har valts ut utifrån sin profession ochämneserfarenhet. LÄS MER

  3. 3. Designa och analysera kemiundervisning utifrån en didaktisk modell : En aktionsforskningsstudie med utgångspunkt i den didaktiska modellen Map of practical work för didaktisk analys och design av undervisning innehållande blandningar och lösningar i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Bertilsson; Karin Bergerheim; [2022]
    Nyckelord :Aktionsforskning; didaktik; naturvetenskap; didaktiska modeller.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en ökad kunskap kring hur den didaktiska modellen Map of practical work framtagen av Millar m.fl. (1999) kan användas som stöd för didaktisk design samt didaktisk analys av naturvetenskapsundervisningen på låg- och mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. “Alla vet ju att Gottsunda är ett av Uppsalas problemområden” : en analys av den fysiska miljöns betydelse för trygghet i ett särskilt utsatt område

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Karin Rosén; [2022]
    Nyckelord :Trygghet; otrygghet; social hållbarhet; brottsprevention; offentlig miljö; särskilt utsatt område; miljonprogrammet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur fysisk utomhusmiljö påverkar upplevelsen av trygghet i ett särskilt utsatt område av miljonprogramkaraktär, samt att diskutera hur planering och gestaltning av dessa miljöer kan bidra till ökad trygghet. Fokus låg på området Valsätra och Gottsunda i Uppsala där specifika områden pekats ut som särskilt otrygga. LÄS MER

  5. 5. ”Myrstacksmatematik” för livslångt lärande – En studie om kooperativt lärande i lägre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Sundqvist; Karin Wressel; [2022]
    Nyckelord :Grupparbete; samarbete; matematik; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Grupparbete är en återkommande undervisningsmetod i skolan, trots det saknar lärare ofta kunskap om hur samarbete ska organiseras för att leda till elevers utveckling och lärande. Kooperativt lärande (KL) däremot är ett förhållningssätt som bygger på strukturerade samarbeten som enligt forskning visar på positiva resultat för elevers sociala och ämnesmässiga utveckling. LÄS MER