Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Upplevelsebaserat lärande och EU : En litteraturstudie om simuleringar och ett komplext politiskt system
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Inom samhällskunskapen i svensk skola ställer sig EU-undervisningen till synes vid sidolinjen. De studier som har gjorts på området visar på att det är ett ämne som få elever eller lärare är särskilt entusiastiska kring. Vidare tyder forskningen på att den undervisning som bedrivs om ämnet sällan är särskilt djupgående. LÄS MER
2. Alienationens ansikten : En studie av Karl Ove Knausgårds Min kamp och dess kulturella, mediala och digitala kontext
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : This essay examines various aspects of alienation in Karl Ove Knausgaard's autobiographical novel My Struggle and its cultural contexts. The overall purpose of the essay is twofold. LÄS MER
3. From Global Justice to National Order? : An analysis of the newly proposed immigration and integration policies of Sweden
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : In this Master Thesis, I will examine in what sense the proposed changes in the proposed migration and integration policies of the Tidö Agreement (Tidöavtalet) make current policies of the area even stricter. I will also analyse the agreement and the critique against the agreement using two ideal types. LÄS MER
4. Hur skulle EU:s gemensamma jordbrukspolitik påverkas av ett EU-medlemskap för Ukraina?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : This paper aim to analyze how a Ukrainian membership in the European Union will affect the EU’s agriculture policy and if the Common Agriculture Policy (CAP) needs to implement new reforms to deal with Ukraine’s possible connection. The method which used is a combination of qualitative text analysis a qualitative interview study. LÄS MER
5. Fuskande fiende eller hjälpande hand? : En studie om gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan utifrån följande frågeställningar: - Hur stor andel av de tillfrågade gymnasieeleverna känner till ChatGPT och hur vanligt är det att de använder chattboten i skolarbeten? - Hur använder eleverna ChatGPT i skolarbetet? - Vilka är elevernas attityder till användningen av ChatGPT i skolan? - Vilken inställning har gymnasieelever till användning av ChatGPT i uppgifter som bedöms? Data har samlats in genom en så kallad "mixed-method-design" bestående av en online-enkät och semistrukturerade intervjuer. Som grund för analysarbetet har ett fenomenologiskt perspektiv tillämpats. LÄS MER