Sökning: "Karl-Johan Hedlund"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Karl-Johan Hedlund.

  1. 1. Elevinflytande och demokratifostran ur ett lärarperspektiv : En jämförelse av två bild- och två svensklärares uppfattningar om elevinflytande och demokratifostran i högstadiet samt gymnasiet från ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karl-Johan Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Elevinflytande; Demokratifostran; Elevdemokrati; Delaktighet; Lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att beskriva och jämföra två bild- och två svensklärares inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran, samt skapa en förståelse för hur elevinflytande och demokratifostran kan komma till uttryck i undervisningen på en grundskola i år 7-9 och på en gymnasieskola i respektive ämne ur ett lärandeperspektiv. Frågeställningarna som besvaras är: – Vilken inställning och tolkning har lärarna av elevinflytande och demokratifostran i relation till gällande styrdokument? – Hur konstruerar lärarna elevinflytande och demokratifostran i sin undervisning? – Vilka likheter och skillnader finns det mellan lärarnas inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran? I uppsatsen problematiseras elevinflytande och demokratifostran utifrån lärandeteorier, teorier kring demokrati och deliberativa samtal, samt utifrån vad tidigare forskning har visat. LÄS MER

  2. 2. Främmandegöring i teori och praktik : En semiotisk studie av olika kulturella texter

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Karl-Johan Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Främmandegöring; Bildretorik; Semiotik; Bild;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur begreppet främmandegöring kan användas som retorisk figur i olika kulturella texter samt att ge förslag över begreppets tillämpning i skolans bildundervisning. Syftet är också att med hjälp av resultatet gestalta ett eget konstnärligt verk där främmandegöring problematiseras och synliggörs. LÄS MER

  3. 3. Det tysta samtyckets motstånd : En systematisk litteraturstudie över elevinflytande i skolan

    L3-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karl-Johan Hedlund; David Markskog; [2014]
    Nyckelord :Students influence; Pupil participation; School; Democratic schooling; Student Marginalization; Dewey; Studenter påverka; Elevinflytande; Skola; Demokratisk skolning; Student marginalisering; Dewey;

    Sammanfattning : School activities are under constant discussion. This literatur study examines student participation and its relationship to democracy mission and the factors that contribute to students marginalized in school. LÄS MER