Sökning: "Karlgren"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet Karlgren.

  1. 1. Mötet med anhöriga vid plötsliga dödsfall : en allmän litteraturöversikt ur sjuksköterskans perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Darja Andersson; Danny Olavi Karlgren; [2024]
    Nyckelord :Experiences; Family; General literature review; Hospital; Nurses; Sudden death; Anhöriga; Allmän litteraturöversikt; Erfarenheter; Sjukhus; Sjuksköterskor; Plötsliga dödsfall;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning visar att anhöriga till patienter som avlidit på sjukhus upplever brister i kommunikation samt emotionellt stöd och önskar mer tid och tillgänglighet. Anhöriga ser problem med att få och ta emot information i en situation som beskrivs som kaotisk, likt en emotionell kris. LÄS MER

  2. 2. Etik i specialpedagogers praktik. 22 specialpedagogers erfarenheter av och reflektioner kring etiska konflikter och dilemman i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; [2023-11-08]
    Nyckelord :etiska konflikter och dilemman; professionsteori; etiska principer; yrkesetik; moralisk stress;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden som ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken, för att såväl beakta behovet av en explicitgjord yrkesetik liksom undersöka fenomenet moralisk stress i relation till yrkesrollens funktion och uppdrag. Syftet preciseras genom följande forskningsfrågor: Vilka etiska konflikter och dilemman möter specialpedagoger i den dagliga praktiken? Vilka etiska principer ställs mot varandra? Vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är etisk teori samt professionsteori och för studien relevanta begrepp inom detta forskningsfält; jurisdiktion, auktorisation och autonomisering. LÄS MER

  3. 3. Högläsningens språkutvecklande möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktoria Karlgren; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; Tidig språk -och läsutveckling; Sociokulturell teori; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur lärare arbetar med högläsning som ett pedagogiskt verktyg för språkutveckling samt om det finns en medveten progression i högläsningsarbetet mellan förskoleklass till årskurs 3. Studien bygger på fem lärares arbete och uppfattningar gällande högläsning som språkutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. Evaluation of Convolutional Neural Networks for Image Quality Classification based on Synthetic Data

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Vendela Nigård; Joar Karlgren Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :Convolutional neural networks; Machine learning; transfer learning; image quality assessment; camera production; image analysis; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : In camera production the image quality is of utter importance. Several tests during the production ensure this high quality. In this thesis the possibility of creating a final test, that classifies the image quality with the help of machine learning, specifically convolutional neural networks, was investigated. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; Sofia Vilhelmsson; [2021-05-04]
    Nyckelord :skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivbedömning; constructive alignment; high stakes-prov; washback-effekt; arrowing of the curriculum;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vilka skrivdiskurser som finns representerade i de nationella styrdokument som styr undervisningen samt om dessa skrivdiskurser också finns representerade i de nationella bedömningsstöd som används för kunskapsbedömning av skrivförmågan. Därmed är det möjligt att fastställa om det finns en tydlig koppling, constructive alignment, mellan de styrdokument som styr skrivundervisningen och de nationella bedömningsstöd som används vid kunskapsmätning och bedömning av skrivförmågan. LÄS MER