Sökning: "Karlsson’s typology of use of history"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Karlsson’s typology of use of history.

  1. 1. Ett liv levt i krig : En kvalitativ innehållsanalys av framställningen av Karl XII:s person och politiska gärning samt historiebruksanalys av översiktsverk om Sveriges historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonas Grund; [2023]
    Nyckelord :Charles XII; Historical culture; Use of history; Overview works; Nationalism.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to use a content analysis to investigate how the image of Charles XII's person and political actions has been presented over time in overviews of Sweden's history. The essay also aims to investigate what needs and interests lie behind the use of Charles XII with the help of Klas-Göran Karlsson's use of history typology. LÄS MER

  2. 2. Historiebruk i läroböcker : En undersökning om hur historiebruk framställs i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Bursell; Christoffer Radsten; [2023]
    Nyckelord :History culture; historical consciousness; text analysis; textbooks; typology; use of history.; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; läroböcker; textanalys; typologi.;

    Sammanfattning : The purpose of our degree project is to create an understanding of how three history textbooks and the textbook publishers make use of the use of history. The questions that we have started from are: How is the use of history presented in the textbooks? Is the depiction of history use the same between the books? When we were investigating we used the method called text analysis, and we analyzed the textbooks SOL NOVA HISTORIA 9, Utkik historia 7-9 and Fundament historia 7-9. LÄS MER

  3. 3. Synen på Berlinmurens fall : En litteraturstudie om Berlinmurens fall åren 1992-2019

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Jonas Norberg; [2022]
    Nyckelord :Berlin wall; cold war; history textbooks; use of history; history awareness; Sweden;

    Sammanfattning : Russia's invasion of Ukraine, with increased tensions between East and West as a result, has, after a period of relative calm, led to a situation reminiscent of the days of the Cold War. A situation where Europe is once again torn between two power poles under threat of nuclear war in a way reminiscent of the time leading up to the fall of the Berlin Wall in 1989. LÄS MER

  4. 4. Bondeuppror och konungaförakt : En studie av den historiska beskrivningen avupprorsmännen Nils Dacke och Engelbrekt Engelbrektsson

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Julia Johansson; Peter Stjärneborn; [2022]
    Nyckelord :Nils Dacke; Engelbrekt Engelbrektsson; historieskrivning; historiografi; monumentalisering; historiebruk;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to analyze and discuss the historiographical depictions of two Swedish historical insurgents, Nils Dacke and Engelbrekt Engelbrektsson in the encyclopedia Nordisk Familjebok and other literary works. Furthermore, the essay will also conduct an analysis on the use of history by using Karlssons typology, regarding the monuments dedicated to Nils Dacke in Virserum, Småland and Engelbrekt Engelbrektssonin Örebro, Närke. LÄS MER

  5. 5. Spelfilmens påverkan på gymnasieelevers historiefilmslitteracitet : En kvalitativ undersökning om historiebruket i spelfilmen 300

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Widerström; [2022]
    Nyckelord :use of history; history didactics; Karlsson’s typology of use of history; upper secondary school; efferent and aesthetic reading; historical film literacy; historiebruk; historiedidaktik; gymnasieskola; Karlssons historiebrukstypologi; efferent och estetisk läsning; historiefilmslitteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how upper secondary school students relate to popularhistorical stories conveyed via Hollywood films, if they can identify and relate critically to the use of history used in feature films and how it affects their history film literacy. That students gain an understanding that history is used and in what ways it can be used is a fundamental factor within the subject of history. LÄS MER