Sökning: "Katarina Gustafsson"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Katarina Gustafsson.
1. “Men han får aldrig den rätten” : En kvalitativ studie om yrkesverksammas upplevelser av arbetet med män som utsätts för våld i nära relationer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Studien syftar till att få en fördjupad förståelse för arbetet med män som utsätts för våld i nära relationer. Syftet är också att få ökad kunskap om hur yrkesverksamma inom socialt arbete beskriver våldsutsatta män samt hur de arbetar för att nå denna målgrupp. LÄS MER
2. Språkstörning hos elever som har svenska som sitt andraspråk
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare vid några grundskolor beskriver de tillvägagångssätt som används för att identifiera och följa upp eventuell språkstörning hos elever med svenska som andraspråk. Utgångspunkten är forskningsfrågorna: Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att följa upp elevers andraspråksutveckling? Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att identifiera språkstörning hos elever med svenska som andraspråk? Studien utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER
3. Kommersiella kit för detektion av makrolidresistens hos Mycoplasma genitalium : En litteratursammanställning som underlag för implementering i rutinverksamhet på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för naturvetenskap och biomedicinSammanfattning : .... LÄS MER
4. När någon säger inkludering- fråga vad de menar med det! Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolkar inkluderingsbegreppetSamtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolka
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractExamensarbete: 15 hpProgram: Specialpedagogiska programmet, SPP610Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht 2018Handledare: Sofie GustafssonExaminator: Eva GannerudRapport nr: HT18-2910-269-SPP610Nyckelord: En skola för alla, inkludering, integrering, relationellt- och kategoriskt perspektiv___________________________________________________________________________ Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera hur några grundskollärare tolkar och använder begreppet inkludering. Syftet är även att undersöka om det finns kopplingar mellan grundskollärarnas användning av begreppet och de tolkningar som nämns i forskningen om inkluderingsbegreppet. LÄS MER
5. Elevers vägar från språkintroduktionsprogram till vidare studier med individuell studieplan som stöd : En kvalitativ studie med lärare och studievägledare
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att kartlägga olika faktorer som påverkar elevers möjligheter att gå vidare inom utbildningsväsendet från språkintroduktionsprogrammet, samt vilka förutsättningar dessa faktorer tillsammans skapar för studieframgång hos elever. En kvalitativ forskningsstrategi användes där fem lärare och tre studievägledare från olika gymnasieskolor i Sverige intervjuades om sin uppfattning kring studiens ämne. LÄS MER