Sökning: "Kazuo"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Kazuo.
1. ”av var och en efter hennes förmåga; åt var och en efter hans behov” : En litteratursociologisk och ekokritisk analys av Kazuo Ishiguros Never Let Me Go och Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I denna uppsats undersöks två dystopiska romaners samhällskritiska funktion och didaktiska potential för gymnasieklassrummet. Materialet som analyseras är Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse (2017) (originaltitel The Handmaid’s Tale 1985) och Kazuo Ishiguros Never Let Me Go (2005) (originaltitel Never Let Me Go 2005). LÄS MER
2. Affect Poststructuralism and Repressed Emotion: The True Tragedy of The Remains of The Day
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/EngelskaSammanfattning : Kazuo Ishiguro's novel The Remains of the Day has garnered much discussion by literary theorists. Studies have primarily concerned themselves with the main character Mr Stevens and how he interacts with the complex situations around him. LÄS MER
3. Vad spelar det för roll? Det är bara materia : En ekokritisk litteraturstudie av Kazuo Ishiguros Klara och solen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: I takt med en allt mer alarmerande klimatkris finns ett ökat intresse för att studera litterära texter utifrån ett ekokritiskt litteraturperspektiv (Brudin Borg, Bruhn& Wingård, 2022, s. 7). LÄS MER
4. “A sickness that could kill a dozen pigs in a single day”: An ecocritical approach to Kazuo Ishiguro’s The Buried Giant
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/EngelskaSammanfattning : This essay will analyze Kazuo Ishiguro’s fantasy (or anti-fantasy) novel The Buried Giant (2016) from an ecocritical approach, with the aspiration to commence an ecocritical dialogue regarding the novel, which, at the time writing this, is non-existent. The first part of the analysis examines the portrayal of nature in The Buried Giant. LÄS MER
5. Teaching Kazuo Ishiguro’s The Remains of the Day : A Theoretical Essay Towards Cross-Curricular, DualCoded Historical Knowledge
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : In a suggestion to build upon students’ historical knowledge through reading The Remains of the Day, this essay delves into cross-curricular teaching, dual-coded theory aspects and revision of suggested plans to improve learner’s understanding of historical novels, characters, events, and descriptions to grasp and reflect upon such historical knowledge. Several methods for enhancing students’ knowledge and to improve vocabulary knowledge are provided. LÄS MER