Sökning: "Kd-tree"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Kd-tree.

  1. 1. Comparison of spatial partitioning data structures in crowd simulations

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jakob Kratz; Viktor Luthman; [2021]
    Nyckelord :Radius Search; Spatial Partitioning; Agent- Based Simulation; Boids; Grid; Kd- Tree; Quadtree; Maximum Velocity; Radius Search; Spatial Partitioning; Agent- Based Simulation; Boids; Grid; Kd- Tree; Quadtree; Maximum Velocity;

    Sammanfattning : This report investigates how the construction and query time of multiple spatial partitioning data structures is impacted by spatial distribution of and number of agents in a crowd simulation. In addition a method is investigated for updating the data structures less frequently at the cost of increasing the radius queried, without affecting the correctness of the queries. LÄS MER

  2. 2. Effektivitet hos accelerationsstrukturer för strålföljning : En jämförelse av konstruktionstid för BVH och KD-träd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anton Blomdell; Tim Cook; [2020]
    Nyckelord :strålföljning; grafik; BVH; KD-träd;

    Sammanfattning : Strålföljning är en rendering teknik som använts för icke realtid rendering men har med hjälp av accelerationsstrukturer och GPUer lyckats uppnå rendering i realtid. För att använda strålföljning i spel eller dynamiska scener behövs accelerationsstrukturerna byggas om i realtid på grund av detta har denna undersökning valt att utföra en komparativstudie där accelerationsstrukturerna Boundary Volume Hierachy (BVH) och K-dimensional tree (KD-träd) undersöks angående konstruktionstider på GPUn. LÄS MER

  3. 3. Fuzzy Content-Based Audio Retrieval Using Visualization Tools

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dan Hemgren; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Music composition and sound design in the digital domain often involves sifting through large collections of audio files to find the right sample. Traditionally, this involves searching through metadata such as filenames and descriptors either via text search or by manually searching through folders. LÄS MER

  4. 4. Utvärdering av algoritmer för bred kollisionsdetektering med hjälp av Boids algoritm

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jonathan Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Kd-tree; Octree; Sweep and prune; kollisionsdetektering;

    Sammanfattning : Denna studie gick ut på att jämföra tre olika algoritmer som har använts för bred kollisionsdetektering, dessa algoritmer var Kd-tree, Octree och Sweep and prune. Kd-tree och Octree är spatiala datastrukturer, d.v.s. LÄS MER

  5. 5. Effective Data Redistribution and Load Balancing for Sort-Last Volume Rendering Using a Group Hierarchy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marcus Walldén; [2018]
    Nyckelord :volume rendering; cuda; load balancing; sort-last; mpi;

    Sammanfattning : Volumetric rendering is used to visualize volume data from e.g. scientific simulations. Many advanced applications use large gigabyte- or terabyte-sized data sets, which typically means that multiple compute nodes need to partake in the rendering process to achieve interactive frame rates. LÄS MER