Sökning: "Key strategies for formative assessment"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Key strategies for formative assessment.

  1. 1. Friluftslivsundervisning på högstadiet : en enkätstudie om formativ bedömning och ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Rosén; Nathan Freeman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; formativ bedömning; ramfaktorer; högstadie; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på högstadiet arbetar inom friluftsliv, vilka aktiviteter som premieras, samt hur de beskriver att deras arbete med formativ bedömning inom friluftsliv ser ut. Vidare ämnar vi även analysera de ramfaktorer som påverkar friluftslivsundervisning och den formativabedömningen inom friluftsliv. LÄS MER

  2. 2. Aprobación o desaprobación. Actitudes de estudiantes de ELE en Suecia hacia la retroalimentación

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Emma Hofdell Vaudagna; [2023-03-21]
    Nyckelord :actitudes; educación primaria; ELE; retroalimentación;

    Sammanfattning : A general focus on summative assessment has led to feedback and formative assessment taking a less prominent role in ELE teaching, to the extent that its value has been questioned by students to the point where they do not know what to do with it and admit it as redundant. This study aims to investigate and highlight students’ attitudes towards feedback and how teachers' strategies can motivate students in modern language teaching. LÄS MER

  3. 3. Ett ämne under utveckling : Idrottslärares uppfattning och beskrivning av formativ bedömning

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Brandin Henrque; [2023]
    Nyckelord :formative assessment; Sports and health; learning; feedback.;

    Sammanfattning :   The purpose of the study was to investigate upper secondary teachers' perception and description of formative assessment in the subject of sports and health, but also how they assess that the formative assessment develops the students' learning in the subject. Through a qualitative approach, the results have been developed via seven semi-structured interviews with active teachers in the subject of physical education and health, grades 7–9. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i svenskämnet : En kvalitativ studie om hur lärare förhåller sig till begreppet formativ bedömning inom ramen för svenskämnet i åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Isabelle Karlsson; [2023]
    Nyckelord :assessment; formative assessment; learning development; key strategies; bedömning; formativ bedömning; lärandeutveckling; nyckelstrategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att granska hur grundlärare i årskurs 4–6 uppfattar och förhåller sig till begreppet formativ bedömning i arbetet inom ramen för svenskämnet. Syftet var även att ta reda på i vilken utsträckning lärare använde formativ bedömning i sin undervisning samt ifall den fortsatta undervisningen baserades på informationen om elevens nuvarande kunskaper. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattning om formativ bedömning : Hur påverkar formativ bedömning elevers skrivande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ami Göthberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to obtain more knowledge about how teachers perceive the concept of formative assessment and how students develop with formative assessment when it comes to teaching writing in Swedish as a subject in year 7-9. The study is built on a qualitative study with interviews, which has provided knowledge about how teachers perceive the concept of formative assessment. LÄS MER