Sökning: "Keywords: eurhythmics"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Keywords: eurhythmics.

  1. 1. När luften börjar sjunga mellan oss : Om att vidga lyssnandets horisonter

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Johanna Karlén; [2023]
    Nyckelord :Visualism; expanded listening; physical listening; Eurhythmics; Jaques-Dalcroze; musical movement; time and space in music; Visualism; utvidgat lyssnande; fysiskt lyssnande; rytmikmetoden; Jaques-Dalcroze; musikalisk rörelse; musikens tid och rum;

    Sammanfattning : Genom skrivandet av denna vetenskapliga essä ville jag utforska det slags utvidgade lyssnande som jag strävar efter och använder i mitt yrke som rytmiklärare.[1] Texten tar avstamp i två berättelser som rör sig kring detta lyssnande. LÄS MER

  2. 2. Bakom kulisserna - En kvalitativ studie av att arbeta ensam med musikföreställningar för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Rosenqvist; [2015]
    Nyckelord :regi; rörelse; lek; estetik för barn i förskoleåldern; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; rytmik; publikdelaktighet music education; educational sciences; eurythmics; aesthetics for preschool aged children; stage-management; audience participation; movement; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis has an interdisciplinary approach in-between pedagogy and stage production. The qualitative study examines artists working alone preparing and performing solo musical theatre for children of preschool age. LÄS MER

  3. 3. Val och ideal – en studie av musiken i rytmikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Annika Stensson; [2009]
    Nyckelord :higher musical education; Keywords: eurhythmics; kursplaner; musikrepertoarer; musikhögskolor; rytmik; musical repertoire; syllabi; Performing Arts;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om musikaliska ideal i rytmikundervisningen på högskolenivå. Följande frågor behandlas i arbetet: Vilken roll har musiken i rytmikundervisningen? Vilka musikaliska ideal beskrivs? Utifrån vilka kriterier väljer musikhögskolornas rytmikutbildningar musikmaterial i sin undervisning och hur ser materialet ut? Arbetet bygger på tre kvalitativa intervjuer som har genomförts med två kursledare för ryt-mikutbildningarna på musikhögskolorna i Göteborg och Malmö, samt en professor i rytmik i Stockholm. LÄS MER