Sökning: "Kina i läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Kina i läroböcker.

  1. 1. Kina i svenska läroböcker

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emelie Meilink; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : During the last three decades, China has made radical developments both socially and economically. Today, China is the world’s second largest economy and therefore has a significant impact on the global economy. Thus, China has attracted worldwide attention and concern. LÄS MER

  2. 2. Nutidens Kina i Sverige : En läromedelsanalys av Kinas nutidshistoria i svenska läroböcker för ämnet historia

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Adam Lockner; [2019]
    Nyckelord :Historiebruk; Diskursanalys; Kina; “Den andre”; Bilder; Orientalism; Läroböcker;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka vilka bilder av det nutida Kina, och vilket historiebruk som förmedlas i sju svenska läroböcker för gymnasieskolans historieämne. Detta görs genom en kvalitativ text- och bildanalys som delas in i två delar; en orientalistisk diskursanalys om skapandet av “den andre” utifrån Hägerdals två teoretiska begrepp Exotism, i denna undersökning kallad “Den andre”, och Positionell överlägsenhet, samt Klas-Göran Karlssons historiebrukstypologi. LÄS MER

  3. 3. Två kinesiska läroböcker för nybörjare i Sverige ur ett kulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David He; [2017]
    Nyckelord :Bildanalys; Kinesiska; Kommunikativ förmåga; Kulturellt perspektiv; Kulturinslag; Läroböcker; Styrdokument; Textanalys;

    Sammanfattning : Läroboken är viktigaste läromedlet och utgångspunkt för elevernas lärande. Bra läroböcker som ger bakgrunder, analyser och översikter, samt överför ett innehåll ska svara mot styrdokumentens krav och behoven hos elever och lärare. LÄS MER

  4. 4. Tal och taluppfattning i matematikläroböcker för de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Zinderland; [2016]
    Nyckelord :Lärobok; taluppfattning; talsanvändning; årskurs 1-3 och litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur läroböcker inom ämnet matematik är uppbyggda gällande taluppfattning och användandet av tal samt om materialet i de aktuella läroböckerna skiljer sig beträffande taluppfattning och talsanvändning i årskurs 1-3. Läroböcker utgör en form av läromedel och finns samt används i skolan. LÄS MER

  5. 5. Tal och taluppfattning i matematikläroböcker för de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Zinderland; [2016]
    Nyckelord :Lärobok; taluppfattning; talsanvändning; årskurs 1-3 och litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur läroböcker inom ämnet matematik är uppbyggda gällande taluppfattning och användandet av tal samt om materialet i de aktuella läroböckerna skiljer sig beträffande taluppfattning och talsanvändning i årskurs 1-3. Läroböcker utgör en form av läromedel och finns samt används i skolan. LÄS MER