Sökning: "Kiwimetoden"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Kiwimetoden.

  1. 1. Hur och varför f–3-lärare arbetar med Kiwimetoden : – särskilt i relation till elever med lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Alexandra Andreasson; [2018]
    Nyckelord :Kiwi method; learning to read; reading difficulties; meaningful teaching; primary school.; Kiwimetoden; läsinlärning; lässvårigheter; meningsfull undervisning; årskurs 1–3.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to describe how and why primary school teachers use the Kiwi method – especially in relation to reading difficulties. To answer this purpose, I conducted qualitative interviews with three primary school teachers. LÄS MER

  2. 2. Att stimulera till läs- och skrivutveckling. En granskning av metoderna ASL och Kiwi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Morina; Isabel Nigård; [2017]
    Nyckelord :Literacy; Lärandeteorier; Reading; Writing; Läs- och skrivutveckling; Att skriva sig till läsning - ASL; Kiwimetoden; Computer;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna kvalitativa undersökning är att undersöka två olika metoder, Kiwimetoden och Att skriva sig till läsning (ASL). Vi valde även att undersöka hur lärare kan arbeta med digitala verktyg inom metoderna. För att genomföra detta fick vi hjälp av två skolor, där en skola arbetar med ASL och en arbetar med Kiwimetoden. LÄS MER

  3. 3. Den tidiga läsundervisningen : En analys av fyra lärares reflektioner kring tidig läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sophie Börjesson; [2017]
    Nyckelord :läsinlärning; läsinlärningsmetoder; analytisk-metod; syntetisk-metod; lärare;

    Sammanfattning : Läraren har i uppdrag att främja elevernas läsutveckling så att de redan efter årskurs ett knäckt läskoden. Utifrån denna aspekt är uppsatsens syfte att undersöka hur verksamma årskurs 1–3 lärare resonerar kring den tidiga läsinlärningen. LÄS MER

  4. 4. Hur fungerar Kiwimetoden? – en fältstudie på Nya Zeeland

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Pettersson; Malin Andersson; [2012]
    Nyckelord :Nya Zeeland; Kiwimetoden; läsutveckling; struktur; ;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka den Nya Zeeländska läsutvecklingsmetoden, som vi i Sverige benämner Kiwimetoden eller stor- och lillboksundervisning, och närmare ta reda på hur material, struktur och arbetssätt används i klassrumsundervisningen. Frågor som ska besvaras är: - Hur fungerar användandet av stor- och lillbok i undervisningen? - Vilka olika lässtrategier används och hur går de till?Vi har valt att göra en fältstudie på fyra skolor i Auckland, Nya Zeeland och på plats genomföra intervjuer med tre rektorer och en lärare. LÄS MER

  5. 5. Läsning i ny kostym : En aktionsforskningsstudie om elevers läsning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annika Björk; [2012]
    Nyckelord :Reading development; The Kiwi method; touchpad; perceptual abilities; läsutveckling; Kiwimetoden; pekplatta; perceptuella förmågor;

    Sammanfattning : Dagens samhälle med ett allt snabbare tempo skapar ny teknik som blir ålderdomligt redan dagenefter. Samtidigt underlättar tekniken informationsspridningen. Detta ställer höga krav på skolansom ska rusta eleverna inför framtiden. LÄS MER