Sökning: "Klädbranschen hållbarhetsredovisning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Klädbranschen hållbarhetsredovisning.

  1. 1. Utveckling av hållbarhetsredovisning inom klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Sara Eliasson; Emma Heneryd; Tove Karlsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Legitimitet genom hållbarhetsredovisning : En studie om hur företag inom klädbranschen reparerar ochupprätthåller legitimitet efter negativ publicitet i nyhetsmedia

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Cecilia Ahlin; Kajsa Svenning; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsredovisning som manipulation? : En studie om legitimitet inom klädbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louice Nilsson; Felix Gunnervald; [2019]
    Nyckelord :CSR; legitimacy; sustainability reporting; social sustainability; garment industry; CSR; legitimitet; hållbarhetsredovisning; social hållbarhet; klädbranschen;

    Sammanfattning : Organisationer verkar i en värld med ständig övervakning och kontroll från omgivningens högt ställda normer och förväntningar. Företagens arbete med hållbar utveckling är inte längre en frivillighet om de ska överleva i den konkurrensinriktade och lätt utbytbara affärsmiljön. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsredovisning inom klädbranschen : En undersökning av branschspecifik hållbarhetsredovisning utifrån intressent- och legitimitetsteori

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Johanna Eriksson; Emma Larsson; Lovisa Henningsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Är mer exponerade företag bättre på att hållbarhetsredovisa än mindre exponerade företag? : En innehållsanalys av 15 företag i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Linda Peterson; Hanna Järner; [2017]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Global Reporting Initiative; exposure; apparel industry; e-commerce; Hållbarhetsredovisning; Global Reporting Initiative; exponering; klädindustrin; e-handel;

    Sammanfattning : Det finns i dagsläget inget tvingande regelverk kring hållbarhetsredovisningar vilket innebär att företag kan utforma sin information på vilket sätt de vill, om de ens väljer att ge ut någon alls. Organisationen Global Reporting Initiative (GRI) arbetar med att förbättra ramverket för hållbarhetsredovisningar och ger med anledning av detta ut riktlinjer kring vad en hållbarhetsredovisning bör innehålla inom de tre områdena ekonomi, miljö och social påverkan. LÄS MER