Sökning: "Kläder marknad"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Kläder marknad.

  1. 1. Hållbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens förbättringsmöjligheter angående hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filip Holmén; Filip Simic; [2024-02-12]
    Nyckelord :Cirkulär Fashion; Greenwashing; Brand Community; Hållbar Utveckling; Grassroot Movement;

    Sammanfattning : Inledning: Modebranschen har en gång i tiden betraktats som att vara hållbar då det exempelvis producerades plagg i små kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom hållbart mode, men hon påpekar att det återstår mycket arbete. LÄS MER

  2. 2. Ett intressentperspektiv på slow fashion-affärsmodellen : En multipel fallstudie om långsam konsumtion i modebranschen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Agnes Andersson; Louise Forsgren; [2023]
    Nyckelord :slow fashion; business models; slow fashion business model; sustainable business models; slow consumption; fashion industry; slow fashion; affärsmodeller; slow fashion-affärsmodellen; hållbara affärsmodeller; långsam konsumtion; modebranschen;

    Sammanfattning : Som en reaktion mot fast fashion-rörelsen och de oansvariga konsumtionsmönster som den medför har slow fashion uppstått som ett mer hållbart alternativ i modebranschen. Slow fashion beskrivs ofta som mode av hög kvalitet med en tidlös design vars syfte är att sakta ner flödena och minska konsumtionen. LÄS MER

  3. 3. Tillväxt på en hållbar marknad : En fallstudie om tillväxt och konsumtion inom secondhand

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linn Arvidsson; Filip Karlsson; Jonas Olsson; [2023]
    Nyckelord :Business Models; Secondhand; Sustainable Consumption; Overconsumption; Financial Growth; Affärsmodeller; Secondhand; Hållbar Konsumtion; Överkonsumtion; Finansiell Tillväxt;

    Sammanfattning : Secondhand är en växande marknad i dagens samhälle och utmanar de traditionella företagen i detaljhandeln gällande hur kläder tillverkas och säljs. Med hållbarhet i åtanke väljer allt fler att konsumera begagnade kläder för att reducera sin klimatpåverkan. Detta till trots är överkonsumtion fortsatt ett problem. LÄS MER

  4. 4. Att gestalta hållbarhetskommunikation ur ett CSR-perspektiv : En kvalitativ innehållsanalys av svenska barnklädesföretags hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Orawan Johansson Sikhinaram; Martina Askebrink; [2022]
    Nyckelord :CSR; Strategic communication; Sustainability; Green advertising; Framing theory; Children’s clothing; Fast-fashion; qualitative content analysis; CSR; Strategisk kommunikation; Hållbarhet; Grön marknadsföring; Gestaltningsteorin; Barnkläder; Fast-fashion; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågor är en ständig diskussion som på senare år har intensifierats. I och med detta kräver både lagstiftningen och samhället idag att företagen ska arbeta och redovisa sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER

  5. 5. A qualitative study of hallway furniture design

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Linn Ekberg; Johanna Sjöblom; [2022]
    Nyckelord :Hallway furniture design; storage options; natural material; user adaption; furniture trends; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med AFRY och deras kund Homezan som specialiserar sig på design av möbler producerade i naturmaterial. Bakgrunden till arbetet myntades genom företagets önskan att utöka deras produktsortiment med hallmöbler. LÄS MER