Sökning: "Klara Hammarström"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Klara Hammarström.

  1. 1. Orsakar börsintroduktioner oväntade kursrörelser hos rivaler? : En studie om hur börsintroduktioner påverkar rivalers kursrörelser i Norden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Hammarström; David Kats; [2022]
    Nyckelord :börsintroduktion; rivaler; avvikelseavkastning; industri; konkurrenseffekt; kontagiös effekt;

    Sammanfattning : Börsintroduktioner är ett välstuderat ämne där tidigare forskning i huvudsak har fokuserat pådet emitterande företagets påföljder snarare än vilka konsekvenser det medför för företagtillhörande samma bransch. Tidigare studier har funnit att börsintroduktioner ger upphov tillnegativa kursrörelser hos konkurrerande bolag. LÄS MER

  2. 2. “Att hjälpa någon navigera utan att korrigera” - En kvalitativ studie om bemäktigande genom utbildning i en indisk kontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Klara Lennartsson; Rebecka Hammarström; [2015-01-27]
    Nyckelord :Empowerment; kvinnor; utbildning; kollektiv;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som bygger på två veckors fältbesök på organisationen Ankur i New Delhi, Indien. Resultatet bygger på sex semistrukturerade individuella intervjuer, varav fem av dessa hölls med unga kvinnor från verksamheten och en med Ankurs verksamhetsansvariga. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller inte vara : en studie om relationen mellan ethos & actio

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Linnea Hammarström; [2014]
    Nyckelord :improvisation; självförtroende; utveckling; ethos; Actio; Languages and Literatures; Performing Arts;

    Sammanfattning : In a rhetorical situation there are two factors that determine how the receivers perceive what is communicated: the performance, actio – the speech’s how, and the person of the speaker, ethos – the speech’s who. The posture, diction and attitude of the speaker must master to meet all of the audience's eyes, while helping to clarify the message that the communication is intended to convey. LÄS MER