Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. A Low Noise Digitally Controlled Oscillator for a Wi-Fi 6 All-Digital PLL

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tommy Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Digitally Controlled Oscillator; All-Digital Phase Locked Loop; Oscillator; Low Phase Noise; Class-C oscillator; Dual-Core; Dynamic BiasingCircuit; Digitalt Styrd Oscillator; Digital PLL; Lågt Fasbrus; Klass-C Oscillator; Dubbelkärnig; Dynamisk Bias-Krets;

    Sammanfattning : Following the rise of Internet of Things (IoT), or just the technological advancements and expectations in a world where the things are or will be connected, new demands are put on Integrated Circuit (IC) for wireless connectivity. The use cases seem endless; smart home, healthcare, entertainment, and science are all areas that can benefit from connectivity of low power electronics. LÄS MER

  2. 2. Alternativa lösningsförslag för att ersätta travershantering vid granulattransport

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för maskinteknik

    Författare :Axel Jonsson; Rickard Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Granulattransport; Produktutveckling; Hållfasthetsberäkningar; FEM;

    Sammanfattning : Skicket på den nuvarande lösningen ”materialfickorna” är så pass dåligt att en ombyggnation i närtid är nödvändig. Traversen som används för att lyfta granulatlådorna är gammal och kommer behöva bytas ut inom ett år och då omfattande renoveringsbehov ändå krävs vill Tarkett se en annan lösning. LÄS MER

  3. 3. Språklig variation i klassrummet : En intervju- och observationsstudie av språklig variation som undervisningsmoment i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Klara Lundberg; [2023]
    Nyckelord :språklig variation; svenskundervisning; legitimeringsanalys; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur en lärare i svenska ser på området språklig variation, samt vad eleverna väljer att ta upp när de genomför en gruppredovisning i ämnet utifrån svensklärarens instruktioner. Detta görs via en intervju med en svensklärare och en klassrumsobservation då lärarens klass genomför muntliga gruppresentationer, samt genom en analys av den uppgiftsinstruktion eleverna gavs inför sina presentationer. LÄS MER

  4. 4. Resonemang för elever i SUM – Mellanstadielärares uppfattningar om matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Lundberg Stenvall; Stina Lundstedt; [2022]
    Nyckelord :inkludering; konceptuell kunskap; kreativa resonemang; procedurell kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få syn på förutsättningarna för elever i särskilda undervisningsbehov i matematik att utveckla samtliga matematiska förmågor, med huvudfokus på resonemangsförmågan. Genom intervjuer undersöktes hur mellanstadielärare arbetade med de olika förmågorna och hur de såg på inkludering i matematik samt deras önskningar om specialpedagogiskt stöd. LÄS MER

  5. 5. Parametric Studies of Train-Track-Bridge Interaction : An evaluation of the dynamic amplification due to track irregularities for freight transport

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Rasmus Elm Dahlman; Emil Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Dynamics; dynamic amplification factor; railway bridge; train-track-bridge interaction; vehicle model; track irregularities; PSD; Dynamisk förstoringsfaktor; dynamik; järnvägsbroar; tåg-spår-bro interaktion; fordonsmodell; spårojämnheter; PSD;

    Sammanfattning : In this thesis a train-track-bridge interaction (TTBI) model is developed in order to study the dynamic amplification from track irregularities on railway bridges traversed by freight trains. These simulations are of great importance since rail freight transport is expected to increase in order to meet the climate goals. LÄS MER