Sökning: "Klas Karlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Klas Karlsson.

  1. 1. Historiebruk i läroböcker : En undersökning om hur historiebruk framställs i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Bursell; Christoffer Radsten; [2023]
    Nyckelord :History culture; historical consciousness; text analysis; textbooks; typology; use of history.; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; läroböcker; textanalys; typologi.;

    Sammanfattning : The purpose of our degree project is to create an understanding of how three history textbooks and the textbook publishers make use of the use of history. The questions that we have started from are: How is the use of history presented in the textbooks? Is the depiction of history use the same between the books? When we were investigating we used the method called text analysis, and we analyzed the textbooks SOL NOVA HISTORIA 9, Utkik historia 7-9 and Fundament historia 7-9. LÄS MER

  2. 2. Vems tid, när då? : En intersektionell analys av historiebruket i tv-serien Vår tid är nu.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Hanna Hjortskull; [2022]
    Nyckelord :Folkhemmet; intersektionalitet; historieförmedling; historiebruk.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze the use of history in the TV series Vår tid är nu as well as how it portrays the characters in regard to gender and social class to see if there is a progression in the series for how they are treated and their opportunities in society from a gender, social class, and sexuality perspective. A targeted selection of scenes were made where the scenes show the social norms the characters has follow. LÄS MER

  3. 3. Robust Radar Platsigenkänning och Verifiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Mattias Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En platsigenkänningsmetod ska kunna upptäcka när tidigare besökta platser besöks igen. Detta är en viktig del för navigering av autonoma fordon och mobila robotar. Genom att känna igen tidigare besökta platser, kan en bättre uppskattning av den nuvarande positionen och den tidigare körda vägen göras. LÄS MER

  4. 4. Spelfilmens påverkan på gymnasieelevers historiefilmslitteracitet : En kvalitativ undersökning om historiebruket i spelfilmen 300

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Widerström; [2022]
    Nyckelord :use of history; history didactics; Karlsson’s typology of use of history; upper secondary school; efferent and aesthetic reading; historical film literacy; historiebruk; historiedidaktik; gymnasieskola; Karlssons historiebrukstypologi; efferent och estetisk läsning; historiefilmslitteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how upper secondary school students relate to popularhistorical stories conveyed via Hollywood films, if they can identify and relate critically to the use of history used in feature films and how it affects their history film literacy. That students gain an understanding that history is used and in what ways it can be used is a fundamental factor within the subject of history. LÄS MER

  5. 5. Det historiska narrativet om Visegradgruppen i uttalanden av politiska representanter för Polen, Slovakien, Tjeckien och Ungern 1990–2021

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :David Evertsson; [2021]
    Nyckelord :historical narrative; visegrad group; European studies; europastudier; content analysis; History and Archaeology; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines the historical narrative about the Visegrad Group expressed by its representatives in six texts from the period 1990–2021. This is based on the following three research questions: What narrative about the common history of the Visegrad Group’s and its member countries’ common history has been constructed by political representatives for the Visegrad countries 1990–2021? How has this narrative been used in official statements to attribute meanings to the Visegrad Group and its member countries in the European cooperation? How has the narrative and the meanings changed between 1990–2021? As a theoretical framework, this thesis applies postfunctionalism with influences from social constructivism to a context of subregional cooperation, specifically the Visegrad Group. LÄS MER