Sökning: "Klass på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Klass på förskolan.

  1. 1. Barns möte med planerad undervisning : En barndomssociologisk studie ur ett åldersperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Barndomssociologi; barns aktörskap; lek; planerad undervisning; ålder;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa och komparativa studie bygger på planerad undervisning i förskolan och hur barn i olika åldrar möter denna undervisning. Jag har utgått från ett åldersperspektiv för att ta reda på hur barns möte med den planerade undervisningen tar sig uttryck och har observerat vad det finns för likheter och skillnader mellan äldre och yngre barn vid dessa tillfällen. LÄS MER

  2. 2. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Kristiansen Adelsten; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Enviromental education; Gymnasie ute; Gymnasium ute; High school; High school outdoor; Miljöundervisnign; Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Påplats pedagogik; Ute pedagogik; Utelärande; Uteläsande; Utepedagogik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärning i förskoleklass : En studie av vilka läsinlärningsmetoder lärare i förskoleklass använder i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Eva Bergqvist; [2021]
    Nyckelord :arbetssätt; bokstavsinlärning; fonologisk medvetenhet; förskole-klass; läsinlärningsmetoder;

    Sammanfattning : I förskoleklass ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina läs- och skrivkunskaper i en varierad lärmiljö och med varierande arbetssätt. En central del i undervisningen i förskoleklass är läsinlärning. Forskning om hur barns läsutveckling sker på bästa sätt är dock tvetydigt med två tydliga poler i läsinlärningsdebatten. LÄS MER

  4. 4. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Sturm Selin; Lena Torin; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; barnbokens betydelse; litteratur; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER

  5. 5. Styrs förskollärare av samhällets norm om mångfald?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edina Sabic; Ranja Bezzina; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens Malmö symboliseras av en bred etnisk variation i samhällets population vilket gör att förskolorna präglas av mångkulturalitet. Den ökade variationen bland befolkningen skapar en komplexitet när det kommer till arbetet med mångfald eftersom förskollärarna enbart fokuserar på språk och etnicitet (Runblom, 2006, s. 7). LÄS MER