Sökning: "Klassblogg"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Klassblogg.

  1. 1. Ett fönster till vårt klassrum : En intervjustudie om hur lärare kan skapa delaktighet för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter i arbetet med klassblogg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marina Oksjö; [2018]
    Nyckelord :Participation; classroom blogs blogs; digital tools; language-; reading and writing disabilities; sociocultural perspective; social media; public work; authentic readers; Delaktighet; bloggar; klassbloggar; digitala verktyg; språk-; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturellt perspektiv; sociala medier; offentligt arbetssätt; verklig mottagare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyze how teachers can create participation in the work of classroom blogs for students in language-, reading- and writing difficulties. Another aim is also to see what challenges and possibilities it brings. LÄS MER

  2. 2. Klassblogg : En studie av lärares användning av klassblogg i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Pia Henriksson; [2013]
    Nyckelord :blog; school; designtheoretical; multimodality; blogg; skola; designteoretiskt; multimodalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore the use of a blog in the classroom. This paper describes why the teacher created the blog and how the blog is used by teachers and pupils in and outside the classroom. The study also describes teachers’ thoughts regarding future use of the blog. LÄS MER

  3. 3. Bloggen är en del av barnens verklighet : Lärares och föräldrars syn på bloggar som redskap för läs- och skrivutveckling

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Britt Svensson; [2013]
    Nyckelord :Blog; digital competence; reading and writing development; knowledge standards for Swedish; Klassblogg; blogg; läs- och skrivutveckling; kunskapskrav i svenska; digital kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie har till uppgift att undersöka hur lärare och föräldrar ser på klassbloggen som redskap i den tidiga läs- och skrivinlärningen, i syfte att visa på vilket sätt arbetet med blogg kan bidra till att uppfylla kunskapskraven i Lgr 11.   Undersökningen gjordes via webbenkäter. LÄS MER

  4. 4. På riktigt : Fyra lärares erfarenheter av blogg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Nathalie Thegel; [2012]
    Nyckelord :ICT and learning; blogging; social media; motivation; authentic readers; multimodality; IT och lärande; blogg; sociala medier; motivation; autentisk mottagare; multimodalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to find out what experiences teachers have from using a class blog in teaching. What are the advantages and disadvantages by the use of blogs in education? I have used qualitative interviews with four teachers in grades 1 to 6 who have worked with a class blog in teaching between one and three years. LÄS MER