Sökning: "Klassisk pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden Klassisk pedagogik.

  1. 1. Conceptualizations of the temporal organization of music : An interview study of double bassists from two different musical traditions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida-Maria Risfelt; Ludvig Gawell; [2023]
    Nyckelord :temporal organization of music; pulse; double bass; musical traditions; jazz; western classical music; pedagogy;

    Sammanfattning : This study delves into the temporal organization of music and investigates how double bassists from different musical traditions perceive various components within it, specifically focusing on jazz music and Western classical music. The aim was to explore potential disparities and ascertain the factors influencing their emergence. LÄS MER

  2. 2. Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Mara; Ameena Mohammed; [2022-03-21]
    Nyckelord :Fri lek; fritidshem; pedagogernas förhållningssätt; didaktisk position.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna. Vår frågeställning är: Vilka didaktiska positioner intar sig lärare i fritidshem och pedagoger i elevernas fria lek på fritidshemmet? Vi har insamlat vårt empiriska material genom fältanteckningar när vi genomförde observationer på två fritidshem. LÄS MER

  3. 3. Att sjunga med stöd : En kvalitativ intervjustudie om fyra sångpedagogstuderandes beskrivningar av arbetsmetoder gällande stödet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ella Larsson; [2022]
    Nyckelord :stöd; andning; sångteknik; sång; CCM; klassisk sång; genre; konsert; övning; sångmetodik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sångpedagogstudenters uppfattningar om arbetsmetoder gällande det sångtekniska momentet stöd. Även frågan om vad som karaktäriserar sångpedagogstudenternas definition av vad stödet är och upplevelser av möjliga hinder för att utföra stödarbetet berörs. LÄS MER

  4. 4. "Hallå, hör du mig?" : Sångpedagogers upplevelser av klassisk sångundervisning på distans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Arash Azarbad; [2022]
    Nyckelord :distance learning; music pedagogy; singing lessons; music teacher; distansundervisning; musikpedagogik; sångundervisning; musiklärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka klassiska sångpedagogers upplevelser av distansundervisning i enskilda lektioner i klassisk sång. Fyra pedagoger som är verksamma vid gymnasieskolor i Stockholm har intervjuats. Den sociokulturella teorin har använts i studien som teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Musiklärares bakgrund och noter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jesper Hagberg; [2021]
    Nyckelord :sheet music; musical notation; music reading; music teachers; music teaching; background; written language; socio-cultural perspective; mediation; noter; notskrift; notläsning; gehör; musiklärare; musikundervisning; bakgrund; skriftspråk; sociokulturellt perspektiv; mediering;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att undersöka vad fyra musiklärare på högstadiet har för musikalisk bakgrund och hur de använder sig av traditionell västerländsk notskrift i undervisningen. Tidigare forskning tar upp noters likhet med skriftspråk, noters roll i musikundervisning och identitet och förebilder i musik. LÄS MER