Sökning: "Klassråd"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade ordet Klassråd.

  1. 1. Klassrådet: En formell arena med möjlighet att bidra till utveckling av elevers demokratiska kompetens? : En kvalitativ studie om klassrådets roll och relation till demokratiuppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Westlund; [2022]
    Nyckelord :Democracy; democracy and education; democratic competence and class council.; Demokrati; demokrati och utbildning; demokratisk kompetens och klassråd.;

    Sammanfattning : Skolan som demokratisk och pedagogisk arena har till uppgift att, via en blandning av demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget utveckla elevers demokratiska kompetens. Detta i syfte att skapa aktiva och engagerade samhällsmedborgare som kan fortsätta att utveckla och driva Sverige och världen framåt. LÄS MER

  2. 2. Lågstadiets demokrati och värdegrund i och omkring ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :democracy; values; primary school; conditions; curriculum; syllabus; textbooks; teacher´s speeaches on democracy and values; demokrati; värdegrund; lågstadiet; betingelser; läroplanen; kursplanen; läroböcker; lärares tal om demokrati och värdegrund;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt arbete i att förbereda eleverna för ett liv i vårt demokratiska samhälle och utbilda dem till goda medborgare med kunskaper om demokrati och värdegrund vilket ska leda till att de ska kunna verka för dessa. Förskning kring demokrati och värdegrund är främst riktad mot grundskolans högre år och gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. ”Alla lärare borde lyssna och ta in det eleverna ber om. Det finns många som gör det men en del lärare är tvärt emot” : En enkätstudie om gymnasieelevers upplevelse av elevinflytande i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valon Fetiu; Eglantina Shulemaja; [2021]
    Nyckelord :Elevinflytande; samhällskunskap; demokrati; gymnasieskolan; demokratiuppdraget.;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att undersöka hur gymnasieelever upplever arbetet med elevinflytande i skolan och specifikt under samhällskunskapslektionerna samt förbättringsförslag gällande elevinflytandet. Elevinflytandet har undersökts genom en enkätstudie där studiens resultat har analyserats med hjälp av John Deweys teori, pragmatism. LÄS MER

  4. 4. Grundskolans svenskämne : En systematisk litteraturstudie om svenskämnet som demokratiämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martina Ahlkvist; [2020]
    Nyckelord :Swedish tuition; democracy; Svenskundervisning; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur demokratiundervisningen i svenskämnet beskrivs i aktuell forskning. Studien har genomförts som en systematisk litteraturstudie där studiens två forskningsfrågor har haft huvudrollen, nämligen frågan om vilken roll demokratiundervisning har i svenskämnet och frågan om hur lärare och elever ser på demokratiuppgiften. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på demokratisk undervisning : En kvalitativ studie av hur lärare ser på demokrati i undervisning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Blom; Amanda Järleskog; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; samhälle; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare i årskurs 1-3 ser på demokratisk undervisning. Metoden som användes för att samla in data var intervjuer som transkriberades och sedan sorterades enligt innehållsanalysens olika steg. LÄS MER