Sökning: "Klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 1142 uppsatser innehållade ordet Klassrum.

  1. 1. Att kunna vara sig själv och vara okej med det

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pernilla Abrahamsson; [2021-10-14]
    Nyckelord :Psykologisk säkerhet; psychological safety; tillit; learning zone; sårbarhet; delaktighet;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie om psykologisk säkerhet i näringsliv och skola. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i skolan respektive medarbetare och chefer i näringslivet resonerar kring begreppet psykologisk säkerhet samt att ta reda på vilka likheter och skillnader som finns mellan dessa olika verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Lärarens definition av ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. En intervjustudie med fem lärare om vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Terry Kindblom; [2021-08-27]
    Nyckelord :Classroom Management; Ledarskap; Klassrum; Grundskola; Socioekologisk systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad fem lärare på grundskolan 6–9 anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien är baserad på fem lärares åsikter, tankar, uppfattningar, erfarenheter och insikter angående vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Diskurser och diskurspositioneringar i det globaliserade klassrummet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mariella Andersson; [2021-08-16]
    Nyckelord :Fairclough; diskurs; diskursanalys; språkideologi; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade klassrum möter lärare en heterogen skara elever. Den härstudien är skriven inom svenska som andraspråksfältet och det övergripande syftet äratt undersöka och synliggöra hur lärare arbetar med ett språk- ochkunskapsutvecklande arbetssätt på olika högskoleförberedande gymnasieprogram ochinom olika gymnasieämnen. LÄS MER

  4. 4. Ungdomskulturens plats i dagens klassrum. En kvalitativ intervjustudie och lärares upplevelser av den digitala ungdomskulturens uttryck.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Erik Hansson; [2021-08-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Kan vi göra på något annat sätt?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Hedman; [2021-06-23]
    Nyckelord :aktionsforskning; singaporemodellen; matematik;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande studie kretsar kring implementeringsförsök av singaporemodellen (SPM ), en modell för matematikundervisning, i tre olika klassrum på lågstadiet. Studien syftar till att belysa vissa övergripande frågor som: Hur resonerar de lärare som väljer att initiera SPM och vilka förväntningar har de? Blir det SPM eller något annat? Vilka möjligheter och utmaningar stöter lärarna på när de undervisar utifrån SPM? Utöver detta undersöks specifikt: J vilket syfte initieras SPM? Vad händer med SPM i klassrummet? Vilken eventuell förändring sker och hur upplever lärarna eventuell förändring i undervisningen? Teori: I analys av det empiriska materialet används teorin om det didaktiska kontraktet (Brousseau, 1997) samt sociokulturell teori (Säljö, 2000). LÄS MER