Sökning: "Klassrumsforskning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Klassrumsforskning.
1. Genusperspektiv i klassrummet : En studie kring gymnasieelevers erfarenheter om jämställdhet i klassrummet
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Föreliggande studie syftade till att bidra med kunskap till det pedagogiska fältet om hur elever upplever situationen i klassrummet ur ett genusperspektiv, hur de bemöts utav lärare utifrån kön och om de känt sig begränsade i studiesammanhang på grund av sin könstillhörighet. Studien byggde på kvalitativa intervjuer med tolv gymnasieelever från olika skolor runtom i Sverige. LÄS MER
2. Didaktiska traditioner och lärarkulturer - en empirisk undersökning av gymnasielärares syn på ämnesdidaktik i filosofi och svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I det här examensarbetet ger fyra gymnasielärare med ämneskombinationen svenska och filosofi sinsyn på hur ämnestraditioner skiljer sig åt i de olika ämnena. Lärarkulturer och ämnestraditionerpresenteras och analyseras liksom lärarutbildningen i allmänhet och den så kallade Malmömodellen– den nya lärarutbildningen från 2001 – i synnerhet. LÄS MER
3. Konsten att räcka till : En studie om hur textilslöjdslärare bemöter elevers behov av hjälp i slöjdsalen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetiska avdelningen; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ge en översikt över hur textilslöjdslärare bemöter det faktum att så många elever behöver hjälp samtidigt under lektionerna. Jag har studerat frågan utifrån tre aspekter, nämligen hur turordningen bildas, hur lärarna ger instruktioner och slutligen hur lärarens och elevens sociala samspel ser ut. LÄS MER
4. När ansvaret lämnas åt eleverna : En studie av elevkommunikation i skuggan av ett paradigmskifte
Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Nyare klassrumsforskning visar att arbetet i klassrummet idag mer sällan leds av läraren i helklassundervisning, utan istället organiseras som bänkarbete, gruppsamtal och grupparbeten. Samtidigt är det preciserat i Lpf94 att elever själva ska ta ansvar för sitt lärande och resultat i förhållande till kurskriterier. LÄS MER
5. Samtal i mångfaldens skola- : klassrumsinteraktion som ram för språkinlärning
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutvecklingSammanfattning : I föreliggande studie redogörs för samtalet som språkutvecklande aktivitet och ett försök att bedöma dess konsekvenser för val av innehåll och arbetsmetoder i undervisningen. Ytterligare görs en undersökning av vilka språkutvecklande metoder som används på en grundskola med flerspråkiga klasser genom klassrumsobservationer för att studera interaktionen lärare-elev samt genom djupintervjuer med lärare, specialpedagoger och biträdande rektor. LÄS MER