Sökning: "Klassrumsinteraktion och samtal"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Klassrumsinteraktion och samtal.
1. Lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik : En kvalitativ studie i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar beskriva lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik samt vilka utmaningar lärare möter med aktiviteten. Matematikdidaktisk forskning pekar på vikten av att undervisa matematik genom utforskande samtal, samtidigt som den framställer en bild av hur komplext arbetet med utforskande samtal är för lärare. LÄS MER
2. Stöttning av flerspråkiga högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Andelen elever med annat modersmål än svenska har ökat i den svenska skolan. Vi somi många år har varit verksamma inom skola och utbildning och arbetat med elever medett annat modersmål anser att det är viktigt att stötta dessa elever i deras lärande. LÄS MER
3. Att främja elevers språkutveckling : en systematiskt litterturstudie med fokus på klassrumsinteraktion i de tidigare skolåren
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att med hjälp av internationell och svensk forskning ta reda på hurelevernas språkutveckling påverkas av olika interaktionstillfällen och hur lärare kanfrämja elevers språkutveckling i de tidigare skolåren. Metoden som valdes till dennastudie är en systematisk litteratursökning för att ta del av forskning inom området. LÄS MER
4. "Allas röst i rummet" : Lärares syn på utveckling av samtalsförmågor i svenskundervisningen i skolans mellanår
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the approach taken by upper primary school teachers to the development of pupils’ verbal communication skills in Swedish as a school subject. The study also looks at to what degree quieter pupils receive support in the development of these skills. LÄS MER
5. ”Ursäkta vad betyder fråga?” Formbaserad sfi-undervisning för vuxna med kort eller ingen utbildningsbakgrund
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna studie har en kommunikationsetnografisk ansats med samtalsanalytiska inslag, med syftet att beskriva den interaktionspraxis som förekommer vid klassrumsinteraktion i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare med ingen eller kort utbildningsbakgrund. Utifrån ett ekologiskt perspektiv på språk och lärande undersöker denna studie de lektionsaktiviteter som förekommer i undervisningen och den språkanvändning som dessa ger möjligheter till. LÄS MER