Sökning: "Klassrumskommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Klassrumskommunikation.

  1. 1. Students’ and teachers’ experiences of distance teaching of mathematics in Swedish upper secondary schools

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :JOHANNES MEJREH; SUHEIB SALEH; [2022]
    Nyckelord :distance teaching; mathematics; upper secondary school; student learning.; Distansundervisning; matematik; gymnasieskolan; lärande;

    Sammanfattning : As technological advancements and improvements are made, the concepts of school digitalization and distance teaching become increasingly interesting and relevant. While distance teaching has existed for over a decade, it was not commonly practiced until the global pandemic 2020 where schools all around the world decided that teaching would be conducted remotely reduce the risk of spreading COVID-19. LÄS MER

  2. 2. Muntlighet i lågstadiet : en systematisk litteraturstudie om hur lärares didaktiska kompetens kan främja elevers kommunikativa kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Angel; Angelica Erlandsson; [2021]
    Nyckelord :Teaching skills; speaking; communicative competence; classroom environment; classroom communication; teaching methods; Didaktisk kompetens; muntlighet; kommunikativ kompetens; klassrumsmiljö; klassrumskommunikation; lärmetoder;

    Sammanfattning : Föreliggande systematiska litteraturstudie syftar till att med hjälp av nationell och internationell forskning undersöka hur lågstadielärares didaktiska kompetens kan främja elevers kommunikativa kompetens i klassrummet. Studiens utgångspunkt är de centrala begreppen: didaktisk kompetens, kommunikativ kompetens och klassrumsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i årskurs 4 - 6

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cecilia Formare; Kristina Hörnell; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; klassrumskommunikation; skönlitteratur; mellanstadiet; kunskapsöversikt;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikts syfte är att ta reda på vad tidigare forskning säger om högläsning och olika samtalsmodeller kring skönlitteratur i mellanstadiet. Detta besvaras genom frågeställningen: Varför ska högläsning och samtal kring skönlitteratur vara en del av undervisningen på mellanstadiet? För att få fram översikten undersökte vi tidigare forskning i form av vetenskapliga artiklar med högläsning och samtalsmodeller som fokus. LÄS MER

  4. 4. ”Hur tänker du?” Om klassrumskommunikation mellan lärare och elever : En studie med fokus på kommunikationsmönster och frågornas roll i klassrumskommunikationen.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Hamid; [2019]
    Nyckelord :kommunikation; klassrumskommunikation; IRE; IRU; öppna frågor; slutna frågor;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker klassrumskommunikation som förekommer mellan lärare och elever. Fokusområden i studien är kommunikationsmönster i undervisningen och frågornas roll. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation i den svenska skolans engelskundervisning : En studie om klassrumskommunikation i 5 klasser i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Andersson; Paulina Siniaalto; [2017]
    Nyckelord :F-3; engelskundervisning; kommunikation; interaktion; klassrumskompetens; grundskola; SETT-modellen; interactures; utveckling; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med utgångspunkt i relevant forskning analysera förekomsten av olika verbala kommunikationsstrategier i några lärares engelskundervisning i 5 utvalda klasser i Sverige, bl.a. för att kunna bidra med fakta som kan inspirera lärare att utveckla sin egen undervisning. LÄS MER