Sökning: "Klassrumsmiljö"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Klassrumsmiljö.
1. Didaktiska metoder inom religionskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka huruvida lärare väljer att bedriva religionskunskapsundervisning med hänvisning till att skapa en klassrumsmiljö som främjar tolerans. Syftet är även att synliggöra de utmaningar lärarna ställs inför i religionskunskapsundervisningen samt hur lärarna går tillväga med dessa utmaningar. LÄS MER
2. "Vi gör ju det tillsammans och det är det som är den stora vinningen.." : En kvalitativ studie om inkludering inom grundsärskolans musikundervisning i ensemble
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Examensarbetet används för att ge en ökad förståelse hur musiklärare arbetar med elever med funktionsvariationer. Detta undersöks då jag anser att det finns kunskapsluckor inom musiklärarutbildningen över hur undervisningen kan bedrivas för elever med funktionsvariationer. LÄS MER
3. Ett klassrumsklimat för alla : En studie av elevers tankar om klassrumsklimatets betydelse för inlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete syftade till att öka kunskapen om och få ett elevperspektiv på faktorer som kan påverka inlärningen i klassrumsmiljö på ett högstadium. En enkätstudie genomfördes av 37 elever i år 8 och år 9. LÄS MER
4. Visuella intryck i klassrumsmiljöer : En studie av hur elever i årskurs 2-5 upplever olika visuella intryck i sina klassrumsmiljöer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I den här studien undersöks visuella intryck i klassrumsmiljöer med utgångspunkt i hur elever upplever dem samt vad elever uppger att visuella intryck, i form av visuella resurser, i sina klassrumsmiljöer fyller för funktioner. Centrala begrepp i studien är visuella intryck, visuella resurser och klassrumsmiljö. LÄS MER
5. ”Ja, men hur känns det? Och spela – är det kul?”. Scenskräck hos den improviserande musikstudenten – relevanta faktorer
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Abstract IntroduktionScenskräck är begränsande för den improviserande musikeleven. Studiens syfte är att presentera hur sång- och instrumentalpedagoger hanterar den improviserande musikstudentens rädsla under lektionstid; vilka insikter har improvisationspedagoger kommit till vad gäller rädsla vid improvisation i lektionssammanhang – och vilka tekniker använder de sig av för att motverka rädslan hos sina improvisationselever vid undervisning?MetodStudien är genomförd som en kvalitativ undersökning baserad på sex djupintervjuer med improvisationspedagoger av olika kön, huvudinstrument och nationalitet. LÄS MER