Sökning: "Klickjournalistik"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Klickjournalistik.

  1. 1. Klicka och läs vidare : En stilistisk analys av sex internetartiklar och deras klickrubriker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mimmi Olsson; Martine Andersen; [2017]
    Nyckelord :stilistik; klickjournalistik; stilmarkörer; stildrag; klickrubrik; kommersialisering; inrikesnyheter; toppnyheter; MSN;

    Sammanfattning : En kommersialisering av hur nyheter förmedlas har skett på redaktionerna där de blivit beroende av en klickekonomi för att få inkomst. Artiklarnas fokus har bytt från objektiv nyhetsförmedling till uppseendeväckande rubriker som ska locka mottagaren till att klicka sig in på artikelsidan. LÄS MER

  2. 2. Må bra! Nu och för alltid : en innehållsanalys av hur Aftonbladet framställer sina hälsoartiklar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Johan Mårsell; [2017]
    Nyckelord :Hälsa; klickjournalistik; språkbruk; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen grundar sig i teorier som säger att vi lever i ett må-bra-samhälle. Det innebär att vi exponeras för information som handlar om hälsa, tips för att bli mer hälsosam och nyheter som avslöjar nya rön gällande hälsa. LÄS MER

  3. 3. Att klicka eller inte klicka : “Klickjournalistikens” framväxt och människors motiv till att dela och gilla nyheter på sociala medier. En undersökning av Aftonbladet och Dagens Nyheters Facebook-inlägg

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Jasmine Sowoud; [2016]
    Nyckelord :klickjournalistik; digitala kulturer; media; dagens nyheter; aftonbladet; clickbait; kommunikation; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på den nya termen ”klickjournalistik” och Facebook-inlägg publicerade av Dagens Nyheter samt Aftonbladet. Studien analyserar populära inlägg publicerade utav de två tidningarna och jämför likheter och skillnader mellan dem med referenser till teorier inom bl.a. masskommunikation. LÄS MER

  4. 4. Endast ett klick bort : Hur klickjournalistik påverkat innehållet i kommersiella nyhetsmedier online

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lotta Halvarsson; [2014]
    Nyckelord :Klickjournalistik; kommersialisering; personifiering; kändiskultur; populärkultur;

    Sammanfattning : .... LÄS MER