Sökning: "Könsstereotyper"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Könsstereotyper.
1. Kön, Kompetens och Ledarskap: En vinjettstudie om hur erfarenhet inom jämställdhets- eller affärsutvecklingskommittéer påverkar bedömningar av kvinnor och mäns kompetens och ledarskapspotential
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Arbets- och organisationspsykologiSammanfattning : Efter en lång tid som ett av Europas mest jämställda länder, visade svenska siffror från år 2021 ett trendbrott där lönegapet mellan kvinnor och män med samma tjänst och utbildning ökade. Syftet med föreliggande studie är därför att undersöka hur djupt rotade traditionella könsstereotyper är och i vilken utsträckning de förekommer vid ett rekryteringssammanhang. LÄS MER
2. Könsklyftan i ledarskapspositioner : Bedömningen av ett ledarskap utifrån stereotypa chefsroller och ledarstilar
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Könsfördelningen är ojämn i ledarpositioner då endast fyra av tio chefer är en kvinna. Det beror på bland annat att könsstereotyper bidrar till att män och kvinnor anses olika lämpade för en chefsroll. LÄS MER
3. Looking at Gender Stereotypes in Language Behaviour: Questions, Compliments, and Interruptions in the Films of Hayao Miyazaki
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)Sammanfattning : The films of Hayao Miyazaki have been praised world-wide for their strong female characters and their wide range of gender representation. While most of previous research has been focusing on narrative, in particular, characters’ social behaviour therein, or their visual appearance, this thesis aims to understand whether these praised films do challenge the usual gender stereotypes associated with contemporary Japanese society and popular fiction also linguistically. LÄS MER
4. Läromedel i svenska : En analys av läromedelstexter ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Sammanfattning Inledningsvis kommer detta arbete att förtydliga vad läromedel är, som sedan följs upp av en bakgrundförklaring av genus, läroplanen och läroboken. Syftet med detta examensarbete var att få djupare förståelse om hur genusperspektivet uttrycker sig i läromedlet Livet i Bokstavslandet (Stark, 2015; Stark, Wedsberg & Örn, 2016; Stark, Wedsberg & Örn, 2017). LÄS MER
5. Kvinnors upplevelse av att vara elev på fordonsprogrammet : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelse av att vara elev på fordonsprogrammet samt vilka faktorer som bidrar till deras val av utbildning
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kvinnors upplevelse av att vara elev på Fordonsprogrammet samt undersöka vilka faktorer som bidrar till att kvinnor väljer att läsa fordonsprogrammet. Studien genomfördes med kvalitativ metod där totalt nio öppna intervjuer genomfördes för att samla in data där en tematisk analys tillämpades för databearbetning. LÄS MER