Sökning: "Kognitiva bedömningar"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Kognitiva bedömningar.
1. Fonologisk medvetenhet och ordavkodning hos svensktalande vuxna
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Formell bedömning av fonologisk medvetenhet samt avkodning av ord och nonsensord är nödvändigt för korrekt diagnostik av läs- och skrivsvårigheter. Normer för vuxna saknas dock för svenska test som används för att pröva dessa förmågor. LÄS MER
2. Framingeffekter och bias i brottsbedömningar: en vinjettstudie om hur positiv och negativ framing påverkar bedömning av skuld
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : This study has the purpose to investigate how individuals’ perception of crime, victimhood and guilt is influenced by framing effects and cognitive bias. The paper set out to evaluate these effects through the theories of ideal victims, victim blaming and just world theory. LÄS MER
3. Sömnregistrering med hjälp av ActiGraph GT9X Link och Polar Vantage V2 - en jämförande studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Pediatrisk inflammations- och metabolismforskning samt barnhälsaSammanfattning : Background: In recent years the interest in self-care has expanded, with sleep playing a big part. Concurrently, the development of self-monitoring wristwatches has enabled individuals to track their sleep. Commonly these are called sleep trackers. LÄS MER
4. Improving the ecological validity of cognitive functions assessment through Virtual Environments : Results of a usability evaluation with healthy adults
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The early detection of mild cognitive impairment has the potential to significantly impact the lives of individuals who may be unaware of their cognitive decline. Such a condition can greatly affect their quality of life and ability to perform daily activities. LÄS MER
5. Vad är det som krävs i kraven? : En analys av kunskapskraven i Svenska 2 med hjälp av Blooms reviderade taxonomi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Det är inte alltid självklart vilka typer av kunskaper det är som testas i en kurs. Dessutom är inte skolväsendets föreskrivna styrdokument skapade ur intet, utan de är skapade utifrån en viss syn på kunskap utifrån sin tid. LÄS MER