Sökning: "Kognitiva hjälpmedel barn"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Kognitiva hjälpmedel barn.

  1. 1. Arbetsterapeuters erfarenheter av kognitivahjälpmedel för barn med neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Scott; Victoria Clérissy; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Autismspektrumstörning; Hjälpmedel; Barn; Självförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ochAutismspektrumtillstånd (AST) är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som påverkarbarn i deras vardagliga aktiviteter. Diagnoserna ger svårigheter i tidshantering, planering ochinitiera aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Kognitiva hjälpmedel för att främja delaktighet i klassrummet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer - en scoping review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabilitering

    Författare :Julia Frederiksen; Elinda Olsson; [2023]
    Nyckelord :aktivitet; arbetsterapi; barn med ADHD; barn med ASD; iPads; kommunikationshjälpmedel;

    Sammanfattning : I samband med påbörjad skolgång blir det allt vanligare att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer får svårigheter att vara delaktiga i klassrummet. Delaktigheten påverkas negativt på grund av barnens minskade förmåga att utföra skolaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Interventioner som påverkar aktivitetsutförandet i skolan för barn med ADHD eller autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Kenny Gustafsson; Vallin Elin; [2022]
    Nyckelord :arbetsterapi; skolaktiviteter; delaktighet; kognitiva färdigheter; sociala färdigheter;

    Sammanfattning : Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har nedsatta kognitiva förmågor och bristande interaktions- och kommunikationsförmågor, vilket leder till svårigheter i aktiviteter ihop med andra i skolmiljön. Kognitiva dysfunktioner leder till delaktighetsinskränkning och påverkar aktivitetsutförande i vardagsaktiviteter samt skolaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Barns skärmanvändning : En litteraturstudie om hur skärmanvändning påverkar barns hälsa negativt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Fiorella Perona Mendoza; Sarah Österlund; [2020]
    Nyckelord :barn; skärmanvändning; skärmtid; hälsorisker; ohälsa; riskfaktorer; sjuksköterskans ansvar;

    Sammanfattning : Idag använder sig barn av mer och mer skärmar och digitalisering. Dock har det visat sig att 80 % av världens barn och ungdomar är för stillasittande och en del av detta kan bero på den ökade skärmanvändningen. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeuters erfarenheter från utredning av barn och ungdomar i behov av kognitivt stöd : -En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Jonna Arnqvist; Matilda Mo Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Kognitiva hjälpmedel; arbetsterapi; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Barn och ungdomar med kognitiva svårigheter kan uppleva aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar. Det finns ett flertal kognitiva hjälpmedel vilka kan hjälpa barn och ungdomar att känna självsäkerhet och få ökad kontroll i sin vardag. LÄS MER