Sökning: "Kognitiva hjälpmedel för personer med autism"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Kognitiva hjälpmedel för personer med autism.

  1. 1. HJÄLPMEDEL FÖR VUXNA MED AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND I ARBETSLIVET : KVALITATIV STUDIE OM PROFESSIONELLAS UPPLEVELSER OCH ERFARENHETER AV HJÄLPMEDEL

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Louise Rosenlind; Felizia Möller; [2022]
    Nyckelord :Autismspectrumdisorders; autism; working life; participation; independence; aids.; Autismspektrumtillstånd; autism; arbetslivet; delaktighet; självständighet; hjälpmedel.;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan påverka personens vardagsliv, arbetsliv och relationer som kräver social interaktion. Syftet med vår föreliggande studie var att undersöka hjälpmedels påverkan för en ökad delaktighet och självständighet för personer med autismspektrumtillstånd ute i arbetslivet utifrån ett personalperspektiv. LÄS MER

  2. 2. IT as a tool for autism

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Barry Al-Jawari; [2017]
    Nyckelord :Autism; Ipad; iOS; Computer; disorder; hjälpmedel; IT; Ped; Design; Kompatibilitet; Kommunikation; Applikationer; Batteri;

    Sammanfattning : Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som innebär att en person har ett annorlunda sätt att uppleva, förstå och tänka än många andra människor. Det handlar bland annat om svårighet inom ömsesidigt socialt samspel och kommunikation, att sortera och bearbeta sinnesintryck samt ett starkt begränsat mönster i beteendet. LÄS MER

  3. 3. Den gömda meningspotentialen i appar : Ett kognitiv-lingvistiskt perspektiv på multimodal design för personer med AST

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Gunnars; [2017]
    Nyckelord :Autism; Appdesign; Digital kompetens; Didaktik; Meningspotential; Metafor; Språklig kognition;

    Sammanfattning : Följande studie handlar om att ur ett kognitiv-lingvistiskt perspektiv studera innehållet i appar, som används i språkundervisningen för elever med autismspektrumtillstånd (AST), i en gymnasiesärskola i den form apparna presenteras i sina färdiga produkter. Centralt för den kognitiv-lingvistiska teori som används är metaforers och figurativt språks roll i människors vardag, samt olika variationer av förståelse både i relation till språket och vardagen. LÄS MER

  4. 4. Att designa en produkt för vuxna med ADHD och/eller autismspektrumtillstånd

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Elin Gawell; Maria Hedvall; [2016]
    Nyckelord :AST; ADHD; NPF; autismspektrumtillstånd; produktutveckling; design;

    Sammanfattning : Att leva som vuxen med diagnosen attention deficit hyperactivity disorder, ADHD, och/eller autismspektrumtillstånd, AST, kan vara en utmaning i vardagen. För att kunna hjälpa dem i deras vardag har därför ett produktkoncept tagits fram som löser ett vardagligt problem. LÄS MER

  5. 5. Handdatorn som ett pedagogiskt verktyg i träningsskolan

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Solem; Maria Pettersson John; [2008]
    Nyckelord :autism; independence; mental retardation; palmtop computer; special school; autism; handdator; självständighet; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Personer med utvecklingsstörning och autism har ofta behov av begåvningsstöd för att få en mer strukturerad vardag. Utvecklingen av begåvningsstödjande tekniska hjälpmedel har ökat mycket de senaste åren, men kunskaperna inom området är begränsade. LÄS MER