Sökning: "Kognitiva redskap"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Kognitiva redskap.

  1. 1. Hemläxor för flerspråkiga elever i ämnet svenska : En intervjustudie med sex lärare i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Rinca; Vlora Feka; [2024]
    Nyckelord :Homework; multilingualism; translanguaging; teacher; elementary school; language; Hemläxor; flerspråkighet; transspråkande; lärare; grundskola; språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är dels att undersöka hur lärare och skolor arbetar med hemläxor i ämnet svenska för flerspråkiga elever i årskurs 4–6, dels att tolka hur arbetet med hemläxor förhåller sig till sociokulturell teori. Materialet är insamlat med semistrukturerade intervjuer med sex grundskollärare och därefter analyserats utefter innehållet. LÄS MER

  2. 2. Yrkesgruppers uppfattningar om innebörden av begreppet barn i behov av särskilt stöd : Fenomenografisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tilda Andersson; Rebecka Tikkanen; [2022]
    Nyckelord :Special support; barn i behov av särskilt stöd; special needs; preschool;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn som vistas på förskolan har med sig olika erfarenheter och behov som förskollärare behöver tillgodose. Tidigare forskning påvisar hur definitionen av begreppet barn i behov av särskilt stöd är svävande, begreppet ger ett stort tolkningsutrymme för de som verkar inom förskolans kontext. LÄS MER

  3. 3. Högläsning, förskolläraren och barnet : Förskollärarnas synsätt gällande högläsningen med fokus på språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Tedborn; Gabriela Soto Molina; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; arbetssätt; språkutveckling; synssätt; förhållningssätt; stimulering; sociala relationer; kognitiva färdigheter; engagemang; socio-kulturella perspektivet; kulturella redskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera vilka synsätt förskollärare har gentemot högläsning och hur de relaterar högläsningen till förskolebarns språkutveckling. Studiens frågeställningar är följande: Hur arbetar förskollärarna med högläsning? Vilken betydelse ger förskollärare till högläsningen för att stimulera förskolebarns språkutveckling? Vi som format denna studie har valt att använda oss av en enkät med öppna frågor i ett kvalitativt syfte som metodval. LÄS MER

  4. 4. Analoga och digitala skrivverktyg : en jämförande studie av elevers texter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Ramberg; Emmy Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Analog writing; digital writing; analog writing tools; digital writing tools; narrative texts; spelling; closed compounds; use of capital letter and lowercase letter; word processing program; Analogt skrivande; digitalt skrivande; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; narrativa texter; stavning; särskrivning; felanvändning av versaler och gemener; ordbehandlingsprogram;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra hur elevers narrativa texter i årskurs 6 skiljer sig åt beroende på om de skrivs med hjälp av analoga skrivverktyg eller digitala skrivverktyg med ordbehandlingsprogram. Studien omfattar åtta elevtexter som analyserats utifrån aspekterna stavning, särskrivning samt felanvändning av versaler och gemener. LÄS MER

  5. 5. Effekten av vårdarsång hos personer med vaskulär demens och Alzheimers sjukdom : en jämförande interventionsstudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Marie Skogsbäck; Sanne Messelt Wickberg; [2020]
    Nyckelord :Behavioral and Psycological Symptoms in Dementia; music therapeutic caregiving; nursing; person-centered care; people with dementia; Beteendemässiga och psykiska symptom vid demens; omvårdnad; personcentrerad vård; personer med demens; vårdarsång;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år insjuknar ca 24 000 personer i någon form av demenssjukdom och med det kan många besvärliga situationer uppstå pga. kommunikationsproblem relaterat till den kognitiva svikten. LÄS MER