Sökning: "Kollaborativ konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Kollaborativ konsumtion.

  1. 1. Kollaborativ modekonsumtion : Vilken inverkan har fast fashion på konsumentens inställning till kläduthyrning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Agnes Jernqvist; Linn Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Collaborative fashion consumption - What influence does fast fashion have on consumer attitudes towards fashion rental services? Keywords in English copy from the thesis *: Collaborative; Kollaborativ modekonsumtion; Fast fashion; Kläduthyrning; Modeuthyrning; Zillennials; Överkonsumtion; Konsumtionsbeteende;

    Sammanfattning : Idag konsumeras en betydligt större mängd kläder än för ett decennium sedan, samtidigt som de inte används i samma utsträckning. Detta beteendemönster i samband med fast fashion-industrins upptakt resulterar i överkonsumtion, vilket fått omfattande konsekvenser för miljön. LÄS MER

  2. 2. Snabbt, smidigt och enkelt : En användarundersökning om användares upplevelser av bildelningstjänster

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Niklas Joaquin Schedin; Tony Tony; [2022]
    Nyckelord :sharing economy; collaborative consumption; shared mobility; carsharing service; user experience; shared user experience; actor-network theory; delningsekonomi; kollaborativ konsumtion; delad mobilitet; bildelningstjänst; användarupplevelse; delade användarupplevelser; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Kollaborativ konsumtion och bildelningstjänster är två fenomen som under de senaste åren blivit allt mer populära som ett sätt att bemöta hållbarhetskrisen. Bildelningstjänster är en form av kollaborativ konsumtion och är ofta drivna av kommersiella krafter. LÄS MER

  3. 3. Kollaborativ modekonsumtion - en miljömässigt hållbar konsumtionsmodell?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Saga Broberg; Christina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kollaborativ modekonsumtion är ett relativt nytt begrepp som har utvecklats i samband med att olika affärsmodeller för delningsekonomier vuxit fram. Utvecklingen av ny teknologi har möjliggjort för nya former av internetbaserade affärsmodeller att ta form. LÄS MER

  4. 4. En attitydundersökning : Konsumenters inställning till att hyra kläder och köpa second hand

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Mathilda Ljungberg; Emma Åqvist Mårtensson; Fanny Paulsson; [2021]
    Nyckelord :Collaborative consumption; Second hand; Renting clothes; Sustainability; Attitudes; Fashion; Kollaborativ konsumtion; Second hand; Hyra kläder; Hållbarhet; Attityder; Mode;

    Sammanfattning : Dagens konsumenter blir allt mer uppmärksammade på modeindustrins konsekvenser för miljön. Samtidigt har intresset för kollaborativ konsumtion ökat under de senaste åren och kan ses som ett alternativt till en mer hållbar konsumtion. Att handla kläder second hand samt att hyra kläder ingår under kategorin kollaborativ klädkonsumtion. LÄS MER

  5. 5. Ungas internet- och kollaborativa konsumtion i Sverige: En jämförelse av vad som predicerar ungas intention till, och deras skattade, konsumtionsbeteende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sandra Andersson; Ida Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Collaborative consumption; consumption behavior; internet consumption; Sweden; youths’; Social Sciences;

    Sammanfattning : Internetkonsumtion med frakt utgör en konsumtionsform som har eskalerat i Sverige. Även om detta konsumtionsbeteende inte är miljövänligt är det samtidigt förankrat med kollaborativ konsumtion. LÄS MER