Sökning: "Kollaborativt Arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Kollaborativt Arbete.

  1. 1. Digitala verktyg som pedagogiskt hjälpmedel i skrivundervisningen : En litteraturöversikt som granskar på vilka olika sätt digitala verktyg kan användas som pedagogiskt hjälpmedel för att främja elevers skrivutveckling i åk 4–6 i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madicken Karlsson; Sherife Hashani; Jasmin Cherri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Framväxten av ett digitalt samhälle har lagt avtryck i skolans uppdrag. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2022, s.8) beskriver att elever i dagens samhälle behöver förses med en digital kompetens. Digitala verktyg har också implementerats i högre utsträckning i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. "Det är så vitt, det är så stort" : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av sitt arbete med flerspråkiga elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Dahlskog; Kristin Ahrle; [2023]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; språkstörning; flerspråkighet; anpassningar; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av grundskollärares uppfattningar av deras arbete med flerspråkiga elever med språkstörning. Utgångspunkten i studien är frågeställningarna: Hur uppfattar grundskollärare begreppen språkstörning och flerspråkighet? Vilka kunskaper och resurser uppfattar grundskollärare att de behöver för att kunna tillgodose flerspråkiga elever med språkstörning i undervisningen? Hur uppfattar grundskollärare att de anpassar sin undervisning så att flerspråkiga elever med språkstörning tillgodoses i undervisningen? Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Muntlig språkutveckling i tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Disciplinary literacy and inclusive teaching

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; metoder; muntlig språkförmåga; språkutveckling tal; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att synliggöra och skapa förståelse för vilka faktorer som finns för att stötta och främja muntlig språkutveckling i de yngre åren. Intresset för problemområdet uppstod efter att vi upplevt och uppmärksammat liknande brister på våra VFU – platser. LÄS MER

  4. 4. Gruppsammansättning i ämnet hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ studie om lärarens uppfattning av gruppsammansättning i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erika Sjöstedt; [2022]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; grupparbete; sociokulturellt perspektiv; systemteori; gruppsykologi; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hem- och konsumentkunskap (HKK) bygger delvis på de praktiska köksmomenten där elevers samarbete utgör en förutsättning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare upplever att gruppsammansättningen påverkar elevernas kunskapsutveckling i de praktiska momenten i ämnet. LÄS MER

  5. 5. Mentorplattform : En potentiell digital lösning för underrepresenterade etniska minoritetsgrupper att enklare komma in i datateknik

    Kandidat-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :Kawsar Ahmed Abdullahi; Adam Jama; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hur utbildning utförs, vilka som tar del av den samt förbättringen av utbildning är essentiell för samhällets vidareutveckling. Utbildningar påverkades enormt i början av 2020 av covid19 och i samband med digitaliseringen förändrades de drastiskt. LÄS MER