Sökning: "Kollegialt inflytande"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Kollegialt inflytande.

  1. 1. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Johansson; Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Children s influence and participation; physics as an object of learning; physics teaching; prerequisites for physics teaching.; Barns inflytande och delaktighet; fysikaliskt lärandeobjekt; fysikundervisning; förutsättningar för fysikundervisning.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : En kvalitativ studie om förstelärares villkor för professionell utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Philip Wilson; [2022]
    Nyckelord :Research; music; collegial cooperation; lead teacher; planning; hermeneutic; interview.; Forskning; förstelärare; musik; kollegialt samarbete; planering; hermeneutik; intervju.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förstelärare inom musiks upplevelser av deras förutsättningar för professionella praktiker och deras uppfattning om professionell utveckling. Genom en kvalitativ intervjustudie utfrågas tre individer. Studien använder ett hermeneutiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. ”Vi lärare är svältfödda på att få lära oss någonting nytt” : En studie om högstadielärares kompetensutvecklingsmöjligheter och kunskapsbehov inom kommunala skolor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Liz Yohana Sotil Silva; Laurila Mathias; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; skola; lärare; kollegialt lärande; praktikgemenskaper; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker högstadielärares syn på utbudet av kompetensutvecklingsinsatser, hur väl de anser att de erbjudna satsningarna matchar deras kunskapsbehov samt till vilken grad de känner att de kan utöva inflytande över sin egen kompetensutveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och lägger särskild vikt vid hur högstadielärare tillsammans utbyter kunskaper och erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Lärande eller görande? : En intervjustudie om lärares erfarenheter av fortbildning

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Tuuliainen; [2022]
    Nyckelord :fenomenologi; fortbildning; frirumsmodellen; kollegialt lärande; lärande organisation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fortbildning erfars av verksamma lärare i grundskola och fritidshem. Studien är kvalitativ med en fenomenologisk ansats där semistrukturerade intervjuer med sju verksamma lärare inom grundskola och fritidshem använts som metod för insamling av data. LÄS MER

  5. 5. I stormens öga : en kvalitativ intervjustudie om hälso- och sjukvårdskuratorers upplevelser och hantering av arbetet under covid-19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Anna Berglund; Leo Huss Wallin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hälso- och sjukvårdskuratorers erfarenheter av sitt arbete under covid-19-pandemin. För att göra detta genomfördes åtta kvalitativa semistrukturerade intervjuer med hälso- och sjukvårdskuratorer på fem olika vårdinstitutioner i Stockholmsregionen. LÄS MER