Sökning: "Kollegialt inflytande"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Kollegialt inflytande.
1. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER
2. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : En kvalitativ studie om förstelärares villkor för professionell utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förstelärare inom musiks upplevelser av deras förutsättningar för professionella praktiker och deras uppfattning om professionell utveckling. Genom en kvalitativ intervjustudie utfrågas tre individer. Studien använder ett hermeneutiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER
3. ”Vi lärare är svältfödda på att få lära oss någonting nytt” : En studie om högstadielärares kompetensutvecklingsmöjligheter och kunskapsbehov inom kommunala skolor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker högstadielärares syn på utbudet av kompetensutvecklingsinsatser, hur väl de anser att de erbjudna satsningarna matchar deras kunskapsbehov samt till vilken grad de känner att de kan utöva inflytande över sin egen kompetensutveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och lägger särskild vikt vid hur högstadielärare tillsammans utbyter kunskaper och erfarenheter. LÄS MER
4. Lärande eller görande? : En intervjustudie om lärares erfarenheter av fortbildning
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fortbildning erfars av verksamma lärare i grundskola och fritidshem. Studien är kvalitativ med en fenomenologisk ansats där semistrukturerade intervjuer med sju verksamma lärare inom grundskola och fritidshem använts som metod för insamling av data. LÄS MER
5. I stormens öga : en kvalitativ intervjustudie om hälso- och sjukvårdskuratorers upplevelser och hantering av arbetet under covid-19-pandemin
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hälso- och sjukvårdskuratorers erfarenheter av sitt arbete under covid-19-pandemin. För att göra detta genomfördes åtta kvalitativa semistrukturerade intervjuer med hälso- och sjukvårdskuratorer på fem olika vårdinstitutioner i Stockholmsregionen. LÄS MER