Sökning: "Kollektiv Konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Kollektiv Konsumtion.

  1. 1. Hyra kläder : utforskar den erfarna konsumentens upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kathrin Karlsson; Matilda Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Collaborative Consumption; Clothing Rentals; Consumer Experiences; Social Exchange Theory; Kollektiv Konsumtion; Kläduthyrning; Konsumentupplevelsen; Social Exchange Theory.;

    Sammanfattning : Att hyra kläder är ett fenomen som fått ökat intresse de senaste åren. Inte minst i forskningen där det visat sig komma med miljömässiga fördelar. Kläduthyrning är en form av cirkulär ekonomi och ett svar på textilindustrins negativa miljöpåverkan och dess linjära arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Collective Housing From a Sustainable Perspective : An Investigative Work Within Architecture

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Sörman Joel; Jacob Stjerngren; [2020]
    Nyckelord :Environment; Housing; Building; Architecture; Collective; Sustainable; Design; Sustainability; Social; Ecological; Economical; Sharing; Apartment; Apartments; Kollektiv; Boende; Kollektivboende; Kollektivhus; Miljö; Bostäder; Byggnad; Arkitektur; Kollektivt; Design; Hållbarhet; Socialt; Ekologiskt; Ekonomiskt; Delning; Lägenhet; Lägenheter;

    Sammanfattning : The purpose of this work has been to investigate how housing can be designed to be more sustainable and to design a sustainable collective housing based on the information obtained through this work. The concept of sustainability in this report has been divided into two main aspects: ecological and social sustainability. LÄS MER

  3. 3. Eldrimner Mathantverk : a collective brand for artisan produced food items

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Karin Haglund; [2017]
    Nyckelord :artisan food production; artisan food producers; branding; certification system; collective asset; collective brand; coordination mechanisms; small-scale food producers; social capital; quality label;

    Sammanfattning : Although mass production of undifferentiated commodities dominates the market for food products, a shift has turned consumers’ interests towards alternative food chains with a focus on quality attributes, origin and a stronger control and guarantee. But as the variety of food products expands, consumers require more information in their purchase situations. LÄS MER

  4. 4. Vad blir det för mat idag? : En kvalitativ studie om dumpstring

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna-Karin Larsson; Erik Rosengren; [2012]
    Nyckelord :Dumpstring; motstånd; sociala rörelser;

    Sammanfattning : Dumpstring är en handling som innebär att man ”dyker” i soptunnor och containrar efter slängda saker, såsom mat eller möbler. Uppsatsens syfte är att besvara huruvida dumpstring utgör ett motstånd och i så fall på vilket sätt samt undersöka vilka förutsättningar det finns för dumpstringen att växa och mobilisera sig som en motståndsrörelse. LÄS MER

  5. 5. Ungdomar och livsmedelsgrupper på Facebook - en analys av ungdomars attityd till livsmedelsgrupper och -reklam på Facebook

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sarah Brunow; Viktor Nilsson; [2012]
    Nyckelord :ungdomar; livsmedel; reklam; Facebook; identitetskapande; gruppbildning; konsumtionssamhället; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Sarah Brunow, Viktor Nilsson Titel: Ungdomar och livsmedelsgrupper på Facebook - en analys av ungdomars attityd till livsmedelsgrupper och -reklam på Facebook Ämne: medie- och kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet Nyckelord: Facebook; identitetskapande ;reklam ;livsmedel ;ungdomar; kvalitativa gruppintervjuer; Erving Goffman Under en tid där sociala medier både präglar ungdomars vardag och fungerar som en kanal för livsmedelsreklam har vi funnit intresse för att studera ungdomars förhållningssätt till livsmedelsgrupper och interaktiv livsmedelsreklam på Facebook. Vi har valt att studera hur ungdomarna använder sig av livsmedelsgrupper, varför de väljer att vara medlemmar i grupperna och vilken attityd de har till reklamen som görs via dessa grupper. LÄS MER