Sökning: "Kommunikation i grundsärskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 131 uppsatser innehållade orden Kommunikation i grundsärskolan.

  1. 11. En känsla av delaktighet : Rätten till delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Elg Bäck; Charlotte Lindholm; [2022]
    Nyckelord :autonomi; delaktighet; delaktighetsmodellen; engagemang; erkännande; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; samhandling; tillgänglighet; tillhörighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka på vilket sätt assistenter, pedagoger och rektorer på grundsärskolor ser på och arbetar med delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden. Tidigare forskning visade att inkludering var ett sätt att främja barns självständighet och socialt deltagande. LÄS MER

  2. 12. Framgångsfaktorer och riskfaktorer gällande elevers övergångar : En studie av skolpersonals erfarenheter av övergångar till inom och från grundsärskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Berg Linda; Poppelier Linda; [2022]
    Nyckelord :framgångsfaktorer och riskfaktorer; intellektuell funktionsnedsättning; salutogent perspektiv; transfer; övergångar grundsärskola grundskola.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka skolpersonals upplevelser och utmaningar gällande övergångar för elever till, inom och från grundsärskolan. Genom att besvara forskningsfrågorna är målet att kunna förtydliga vilka framgångsfaktorer kontra riskfaktorer skolpersonalen upplever vid en övergångsprocess. LÄS MER

  3. 13. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Bellskog; Susanna Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Integrerad elev; grundsärskola; inkludering; delaktighet; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER

  4. 14. Samverkan kring att främja elevers motivation i grundsärskola och kommungemensam särskild undervisningsgrupp inom grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Henrik Wenngren; Elin Ädel; [2022]
    Nyckelord :Antonovskys KASAM; Elevers motivation; Kommungemensam särskild undervisningsgrupp KSU ; Kvalitativa intervjuer med skolpersonal; Samverkan;

    Sammanfattning : Många elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller neuropsykiatriska diagnoser (NPF-diagnoser) har svårt för att finna motivation till skolan. Samtidigt är motivationen för skolan en viktig faktor för skolframgång. LÄS MER

  5. 15. “De kommer till skolan inte bara för att lära sig själva utan de kommer hit för att träffa sina kompisar och för att vara en deli den här gruppen.” : En kvalitativ studie om rastens betydelse för elevers välbefinnande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Backström; Carina Augustsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet - inkludering; funktionsvariationer i grundskola grundsärskola; KASAM; elevers sociala kompetens på raster; skolpersonals stödinsatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på elevers sociala kompetens och förmåga att skapa och upprätthålla relationeri allmänhet och för elever som har funktionsvariationer i synnerhet (Andersson, 2020). Aktuell forskning visar även att socialt utanförskap har negativ inverkan på kunskapsinlärningen då denna påverkar både fysiskt- och psykiskt mående medan trygga, inkluderade och delaktiga elever lättare når framgångar i sitt lärande. LÄS MER